Reklama
LegionowskiNajważniejszeWiadomości

Wiesz co to „spoofing”? Przeczytaj, zanim stracisz pieniądze

Reklama

Policjanci ostrzegają przed nową metodą oszustwa – spoofingiem. Jeśli nie jesteś ostrożny, możesz stracić dorobek całego życia. Co to jest spoofing i jak się przed nim bronić?

Reklama

Spoofingiem określamy metodę oszustwa telefonicznego, polegającego na zmianie numeru telefonu przestępcy. Wykorzystując specjalne oprogramowanie oszust zmienia swój numer telefonu na inny np. numer bankowej infolinii, operatora telekomunikacyjnego lub innej osoby lub instytucji. Odbierając taki telefon jesteśmy wręcz przekonani, że dzwoni do nas na przykład konsultant z banku. W rzeczywistości to oszust, który zmienił swój numer telefonu.

Możemy więc powiedzieć, że spoofing to oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.

W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Numer telefonu to nie wszystko

Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.

Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.

Co robić, by nie stać się ofiarą spoofingu?

Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.

/red./

Może zainteresuje Cię także.../ Reklama

Inne wiadomości na Legio24.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

AntySPAM *

Back to top button