Zamknij

Telematyka również dla kierowców

10:43, 25.09.2018
Skomentuj

W rozważaniach na temat telematyki bardzo często pomija się korzyści, jakie instalacja tego typu systemów może nieść dla kierowców. Zwykle jako głównych użytkowników podaje się właścicieli flot, ale w praktyce również kierowca dzięki dobrze dobranym narzędziom może pracować znacznie wygodniej.

Błąd prezentacji


W krajach zachodnich nikogo nie dziwi ujęcie telematyki z punktu widzenia kierowcy. Jest to w istocie zaawansowane technologicznie rozwinięcie idei komputera pokładowego - telematyka jest narzędziem, które pozwala zdobyć więcej przydatnych informacji na temat auta i drogi. W Polsce cały czas w wielu negatywnych prezentacjach mówi się o telematyce jako narzędziu kontroli nad kierowcą, podczas gdy ten jest beneficjentem dobrze zaprojektowanego systemu.

To błędne prezentowanie działania usług telematycznych sprawia, że są one przyjmowane niechętnie przez kierowców - osoby, które tak naprawdę mogą na nim skorzystać na równi z właścicielami pojazdów. Jak podkreślają eksperci marki http://teagle.io/, potencjalnym odbiorcom systemów telematycznych cały czas trzeba jednoznacznie wskazywać, że korzyści z ich stosowania są jeszcze większe, niż wynikają z tradycyjnego, dość wąskiego pojmowania wsparcia zarządzaniem flotą.

Korzyści dla kierowcy


Prawidłowo skonfigurowany system telematyczny jest dla kierowcy źródłem informacji o pojeździe. Najprostszym przykładem może być choćby szacowanie poziomu paliwa w baku. W nowoczesnych samochodach nie jest on mierzony, tylko obliczany na podstawie średniego spalania. To bardzo zawodne rozwiązanie, przez które niekiedy kierowca zmuszony jest do tankowania na stacji, której jakości nie jest pewien. Po drugie, biorąc pod uwagę, że kierowca jest odpowiedzialny za samochód i ładunek w trasie, zupełnie rozsądnym żądaniem wydaje się chęć dostępu do aktualnych danych o stanie auta: położeniu, stanie wybranych urządzeń itd. Mając te informacje, kierowca może spokojnie spędzić przerwę.

Lepsza współpraca


Prawda jest taka, że w Polsce faktycznie telematyka ma duże znaczenie w profilaktyce nadużyć. Na dłuższą metę jednak nie będzie systemem kontroli, tylko wsparcia. W dużych firmach transportowych i spedycyjnych to właściciel floty może na bieżąco podpowiedzieć kierowcy lepszą trasę w przypadku kłopotów, wskazać dobrą stację po drodze lub dopilnować skorelowanych transportów z wielu miejsc.

Kierowca skorzysta na sprawnie działającym systemie telematycznym nawet wtedy, kiedy będzie dane otrzymywał tylko pośrednio - przez dyspozytora lub zwierzchnika. W tej sytuacji należy oczekiwać również zdrowego rozsądku od osób zarządzających w firmie systemami telematyki, jednak już dziś praktyka pokazuje, że prawidłowe systemy wsparcia dla flot są wykorzystywane do poprawy współpracy dyspozytorni z kierowcami w trasach. Być może tym, czego w tej chwili trzeba, poza użyteczną telematyką, jest czas - do nowego podejścia w zarządzaniu transportem muszą przywyknąć wszyscy użytkownicy, a wtedy każdy z nich zauważy, jakie sam ma z tego korzyści.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%