Zamknij

Szynobusem do Zegrza? Niewykluczone

12:09, 23.10.2014 Aktualizacja: 12:19, 13.12.2021
Skomentuj

W środę (22.10) przed południem z peronu II stacji kolejowej w Legionowie wyjechał specjalny pociąg, którego kierownikiem był starosta legionowski, Jan Grabiec. Szynobus udał się najpierw do Wieliszewa, a następnie do Zegrza. Był to pierwszy pasażerski przejazd na trasie Wieliszew-Zegrze od 1998 roku.

Pociąg nie dojechał jednak do samego peronu w Zegrzu, gdyż jakiś czas temu zaasfaltowano znajdujący się w tym miejscu przejazd kolejowo-drogowy, ulokowany bezpośrednio przed stacją. W rejonie samej stacji występują również liczne ubytki w torowisku i podkładach.

Reaktywacja połączenia i parking


Po przybyciu do Zegrza zaproszeni na przejazd goście udali się do hotelu, gdzie odbyła się konferencja na temat reaktywacji linii do Zegrza. W swoich wystąpieniach wszyscy mówili o zaletach tego połączenia. Niestety koszty inwestycji mogą wynieść od kilku do kilkunastu milionów złotych. Jednak, jak zaznaczył podczas konferencji starosta Jan Grabiec, na rewitalizację linii można pozyskać środki unijne.

Pojawił się także pomysł wybudowania parkingu w Zegrzu - obecnie mieszkańcy gminy Serock (a nawet powiatu pułtuskiego) parkują w Legionowie, gdzie przesiadają się do pociągów. Dzięki nowemu parkingowi i połączeniu do Zegrza odciążone zostałoby Legionowo, a mieszkańcy okolicznych terenów mieliby zapewniony szybki transport do Warszawy.

Rozmowy o nowej linii


Leszek Ruta - prezes Stowarzyszenia Transportu Publicznego i doradca starosty legionowskiego - zaznaczył, że do uruchomienia linii jest jeszcze długa droga. Trzeba chociażby przygotować studium oddziaływania na środowisko, czy wypowiedzieć umowę zarządcy terenu (agencja celna), przez który przebiega tor.

Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego podkreślił, że rewitalizacja linii do Zegrza jest wpisana w Plan Transportowy Województwa Mazowieckiego i Marszałek daje zielone światło dla tej inwestycji regionalnej.

Podczas spotkania ustalono również, że pomysłodawcy nie przewidują rozbudowy układu torowego. W jednej chwili na odcinku Zegrze-Wieliszew może przebywać tylko jeden pociąg. W sumie kursy składów w dni powszednie składają się na około 20 przejazdów w jedną stronę, w układzie co godzinę.

Maksymalny poziom odpłatności za 1 pociągokilometr wynosi obecnie 19 złotych brutto. W ciągu roku pociągi przejadą (przy założeniu 40 kursów w dzień powszedni oraz 36 w dni wolne od pracy) 1 05 060 pociągokilometrów, co daje blisko 2 miliony rocznego kosztu realizacji oferty.

Obecna na konferencji Krystyna Pękała - prezes Szybkiej Kolei Miejskiej - zapewniła, że z chwilą zelektryfikowania linii od Wieliszewa do Zegrza, SKM jest gotowa na obsługę trasy. Dzięki temu w pociągach obowiązywałaby taryfa ZTM.

Partycypację w kosztach realizacji połączenia mogłyby wziąć na siebie zarówno ZTM, województwo, powiat, jak i gminy.

Kiedy pojedziemy nową linią? Raczej nieprędko...

Analiza rozwoju połączeń


Warto dodać, że w 2011 roku na potrzeby Starostwa powstała analiza rozwoju połączeń kolejowych w powiecie legionowskim. Pieczę nad projektem miał członek Zarządu Powiatu Janusz Kubicki. Mimo upływu czasu, wiele ustaleń z tego opracowania jest nadal aktualnych.



Dwa lata temu rozpatrywano 3 warianty obsługi połączeń kolejowych:


  • WARIANT 1: Wieliszew Os. 600-lecia - Legionowo;

  • WARIANT 2: Zegrze Południowe (Zegrze) - Legionowo;

  • WARIANT 3: Nieporęt - Legionowo.


Dziś, przed nadchodzącymi wyborami, samorządy pochylają się nad wariantem nr 2. Zapraszamy do zapoznania się z kompletnym dokumentem.

Analiza rozwoju połączeń kolejowych



/mk, fot. Legio24.pl/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

MałgorzataMałgorzata

0 0

pogratulować akcji przed wyborami i na tym finito
A na takich ludzi jak Ruta szkoda pieniędzy na pensje, postawa nie ma jak,problem z wypowiedzeniem umowy, która dawno powinna by wypowiedziana. co on tutaj robi ?
Trzeba chociażby przygotować studium oddziaływania na środowisko, czy wypowiedzieć umowę zarządcy terenu , przez który przebiega tor. Szuka powodów żeby ni nie wyszło. Pogratulować Dorady.
Kto odpowiada za zwłokę w wypowiedzeniu umowy ? 22:28, 23.10.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Kwiatkowski z LegionKwiatkowski z Legion

0 0

Dla Ruty akordeonista powinien zagrać piosenke "znowu w życiu mi nie wyszlo"..... Podsumowując: 1. Kiełbasa wyborcza moze spełni swą role, chociaz zaden projekt nie zostal do PKP zgłoszony. 2. Mam nadzieję ze wódka byla dobra a zakąski i toasty niezłe, teraz tylko trzeba uregulowac rachunek....z jakiejś sakiewki. 3. Ile przepisów naraz zostalo zlamanych poprzez wpuszczane do "szoferki" szynobusa osob niekompetentnych i spoza obslugi pociągu.? Szwendanie sie pajacow w kolejarskich czapkach w tym miejscu, gdy pociąg przyjeżdża przez niebezpieczne skrzyżowania z drogami stawia pod znakiem zapytania stan umysłów różnej maści polityków i podobno "doświadczonych" kolejarzy. Podobna sytuacja byla w Smolensku, gdzie tez wladza byla ponad przepisami..... 07:09, 24.10.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KachaKacha

0 0

Wódki niestety nie było. 22:05, 25.10.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kwiatkowski z LegionKwiatkowski z Legion

0 0

sorry, teraz to nazywa się usługa "gastronomiczna" 18:56, 27.10.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%