Zamknij

Ruszyła druga linia warszawskiego metra!

11:00, 08.03.2015 Aktualizacja: 11:18, 08.03.2015
Skomentuj

W niedzielny poranek (8.03) o godz. 9.30 ruszyły pociągi na II linii warszawskiego metra, która połączyła dwa brzegi Wisły. Dzięki temu podróż z Pragi i Woli do centrum trwa teraz kilka minut. Uruchomienie kolejki to bardzo dobra informacja nie tylko dla warszawiaków, ale także dla mieszkańców powiatu legionowskiego i regionu, którzy pracują w stolicy.


Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego przez ostatnie kilka godzin trwało mycie wagonów i czyszczenie stacji. Wcześniej zakończyły się ostatnie testowe jazdy pociągów według normalnego rozkładu. O godz. 9.30 maszynista Łukasz Koczywąs dał sygnał odjazdu i ze stacji Świętokrzyska wyruszył pierwszy pociąg w kierunku Dworca Wileńskiego. Chwilę po nim z pozostałych stacji wyjechały składy na innych stacjach. Pasażerowie usłyszeli głos Macieja Gudowskiego zapowiadający kolejną stację. Pociągi będą pokonywać całą trasę w ok. 10-12 min.


Niedziela bez biletów w M2


Jak informuje Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM, pierwszego dnia jazdy nie trzeba kasować biletów. Każdy, kto chce się przejechać nową podziemną kolejką, może więc to zrobić bez dodatkowych kosztów.

Autobusy i tramwaje pojadą inaczej


W związku z uruchomieniem nowej linii metra pasażerów autobusów i tramwajów czekają zmiany. Zaczną one obowiązywać od początku kursowania linii w poniedziałek (9.03). Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

Kiedy kolejne stacje?


Centralny odcinek metra jest kręgosłupem II linii. Za kilka lat trasa wydłuży się o kolejne stacje - trzy na zachód i trzy na północny wschód. Dziś za stacją Rondo Daszyńskiego pod ul. Prostą są tory odstawcze i komora do zawracania, gdzie pociągi będą zmieniają kierunek jazdy. Podobnie na Pradze - techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada. To z tych dwóch stacji w przyszłości pociągi pojadą na Bemowo i Targówek. Dojazd np. ze stacji Targówek II czy z Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 10-12 minut. Ogłoszony został już przetarg na budowę dwóch odcinków II linii metra.

W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: "Wolska" (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; "Moczydło" (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz "Księcia Janusza" (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: "Szwedzka" (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek 1" (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz "Targówek 2" (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania.

Centralny odcinek II linii metra w pigułce:


  • 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński,

  • 6 wentylatorni,

  • czas przejazdu całej trasy: 10 - 12 min,

  • częstotliwość kursowania: około 3 min,

  • początek kursowania: 8 marca 2015 r.,

  • koszt budowy wraz z zakupem taboru: 5 942 289 708 zł,

  • wartość dofinansowania z UE: 3 111 000 zł,

  • podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę: 28 października 2009 r.,

  • rozpoczęcie prac w terenie: ul. Prosta - 11 września 2010 r., Powiśle - 15 listopada 2010 r., ul. Sokola - 4 czerwca 2011 r., ul. Świętokrzyska - 11 czerwca 2011 r., ul. Targowa - 15 października 2011 r.,

  • zakończenie prac budowlanych: 30 września 2014 r.,

  • wykonawca: konsorcjum Astaldi/Gülermak/Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów,

  • głębokość stacji do poziomu peronu: Rondo Daszyńskiego - 15 m, Rondo ONZ - 14 m, Świętokrzyska - 19 m, Nowy Świat-Uniwersytet - 23 m, Centrum Nauki Kopernik - 19 m, Stadion Narodowy- 13 m, Dworzec Wileński - 13 m,

  • zużyto 463 000 m³ betonu, 48 000 ton stali,

  • długość peronów na stacjach: po 120 m,

  • długość tuneli: 4,2 km,

  • średnica tunelu: 5,4 m,

  • prędkość drążenia tunelu tarczą TBM (Tunell Boring Machine) - 80 m na tydzień,

  • długość tunelu pod dnem Wisły: 870 m,

  • długość łącznika pomiędzy I a II linią: 533 m.


/ztm, red/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%