Zamknij

Porady dla świeżo upieczonych szefów

12:20, 08.07.2016
Skomentuj

Zostałeś świeżo upieczonym kierownikiem? Cieszysz się bardzo, bo jest to dla ciebie kolejnym krokiem w rozwoju zawodowym? Ale jesteś również pełen obaw o to, jak poradzisz z zarządzaniem?

Proces awansowania jest postrzegany jako naturalny przez pracownika. Najbardziej doświadczonym osobom o szczególnych zasługach czy najdłuższym stażu oferowana jest nagroda i jednocześnie zobowiązanie o charakterze awansu. To wiąże się z podjęciem całkowicie nowej, odmiennej roli. W pierwszych dniach w roli szefa do ważnych zadań świeżo upieczonego kierownika należy ułożenie odpowiednich stosunków z zespołem.

Budowanie autorytetu


Jeśli wcześniej cieszyłeś się uznaniem kolegów, nowa pozycja może zmienić ten wizerunek. Zwykłą reakcją kolegów jest zazdrość. Podczas indywidualnych i grupowych spotkań z zespołem, kierownik powinien zapewnić ich o pełnym oddaniu sprawie, o tym, że pomimo roli szefa nadal gra w tym zespole. Należy także wysłuchać pomysłów kolegów i postarać się je wdrożyć.

Trudnym zadaniem jest zmiana towarzyskich stosunków z kolegami. Szef powinien je ograniczyć. Bardzo bliskie relacje źle wpływają na efektywność pracy, wywołują trudności w wydawaniu zadań i ich wykonywaniu. Więc warto jasno określić zasady relacji szef-podwładny.

Coaching


Coaching to najważniejsza rola kierownika. Gdy szkolisz pracowników, pomagając im od samego początku prawidłowo wykonywać swoje zadania, to przede wszystkim zapobiegasz różnym problemom jeszcze przed ich pojawieniem i budujesz poczucie pewności wśród podwładnych. Jednak gdy trzeba reagować, w razie gdy któryś członek zespołu się pogubi, jak najprędzej go poinstruuj.

Bądź przygotowany


Zawczasu planuj swoją rozmowę i metodę. Jeśli sytuacja jest poważna i może pociągnąć za sobą formalne skutki, na przykład zwolnienie czy zawieszenie w czynnościach, zwróć się o poradę do specjalisty. Możesz być pewny, że pracownicy zadadzą pytanie: "Co źle zrobiłem?" Więc, sprawdź, czy posiadasz prawdziwe dane.

Notuj


Dyskusje na temat problemów pracowników powinny być udokumentowane z trzech powodów. Po pierwsze, dokumentacja pomaga szefowi i pracownikom śledzić swoje ustalenia. Po drugie, wyznacza instrukcje na następną rozmowę. Po trzecie, zapewnia to, że później nie będzie żadnej nieprawidłowej interpretacji w kwestii, którą omawialiście. Jeżeli problemy będą poważne, aby doprowadzić do wypowiedzenia lub postępowania dyscyplinarnego, dokumentacja będzie bardzo istotna. W niektórych krajach może być ona z sukcesem użyta, jeśli pracownik oskarży kierownika o niezgodne z prawem traktowanie.

Nie uzależniaj się


Nie jest to nic złego, że troszczysz się o zespól. Problem innych może stać się twoim problemem. Wielu kierowników nie może spać, bo obwiniają się za złe zachowanie zespołu lub jednego pracownika. Ale to nie znaczy, że to jest wina kierownika. Szef może również poczuwać odpowiedzialność za naprawienie sytuacji. Podstawowym celem jest wsparcie pracownika bez zwalniania go z odpowiedzialności za załatwienie ważnych kwestii.

Artykuł przygotował jobsora.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

Kwiatkowski z LegionKwiatkowski z Legion

0 0

Kierownik ma organizować pracę podwładnym (stawiać zadania i rozliczać) a nie pracować za nich. Wszystko zgodnie z zasadą "po to ma kowal kleszcze, żeby sobie rąk nie patrzył". Pracownik ma otrzymać zapłatę za wykonaną pracę, zgodnie z umową. Reszta to fantazje teoretyków od unikania wysiłku i piszących nikomu nie potrzebne banały. 09:38, 20.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%