Zamknij

Polsko - niemieckie spotkanie młodzieży w PZSP im. J Siwińskiego w Legionowie

11:50, 21.10.2014 Aktualizacja: 11:59, 21.10.2014
Skomentuj

Szkołą partnerską PZSP w Legionowie jest Boerde - Berufskolleg w Soest w Niemczech. W roku szkolnym 2013/14 wspólnie zrealizowano projekt "Janusz Korczak" w ramach internetowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej eTwinning. Jednak wspólne uczniowskie kontakty przez tę platformę przestały już obie strony zadowalać. Uczniowie z obu krajów postanowili się więc spotkać i porozmawiać. Temat projektu związany z wybitnym pedagogiem Januszem Korczakiem też okazał się trudny. Powstała potrzeba zorganizowania spotkania w Warszawie i odwiedzenia miejsc związanych z tą wybitną postacią. Poniżej przedstawiamy relację z tego wyjątkowego spotkania, którą otrzymaliśmy z PZSP im. J. Siwińskiego.

W lutym zaprosiliśmy naszego partnera do Legionowa. Ku naszej radości, zaproszenie zostało przez młodzież niemiecką przyjęte z entuzjazmem. Zaczęliśmy planować i organizować spotkanie w Polsce. Prace przy organizacji tego przedsięwzięcia były nie lada wyzwaniem dla uczniów klasy technikum hotelarskiego. Mieli oni możliwość wykorzystania wiedzy zawodowej zdobytej podczas lekcji.

Nasze spotkanie odbyło się w dniach od 22 do 29 września 2014 r. W poniedziałek 22.09 w godzinach wieczornych przywitaliśmy naszych długo oczekiwanych gości na Lotnisku Chopina w Warszawie. Szybko rozpoznaliśmy naszych partnerów z platformy internetowej i po przyjeździe do Legionowa udaliśmy się do domów na kolację. Przez pięć dni każdy z nas gościł swojego partnera w domu. Nasze obawy dotyczące naszych umiejętności językowych okazały się przesadzone. Daliśmy sobie radę, porozumiewaliśmy się ze sobą świetnie, choć wielu z nas uświadomiło sobie, że znajomość języków obcych a przede wszystkim znajomość języka angielskiego jest naszym obowiązkiem i musimy się go więcej uczyć. We wtorek spotkaliśmy się w szkole i wzięliśmy udział w grach integracyjnych i animacjach językowych. Wieczorem bawiliśmy się wspólnie przy grillu nad Zalewem Zegrzyńskim. Mieliśmy okazję poznać swoje gusty i upodobania muzyczne.

W środę szybką koleją miejską udaliśmy się na wycieczkę śladami Janusza Korczaka do Warszawy. Zwiedziliśmy Ośrodek Badań i Dokumentacji "Korczakianum", który mieści się przy ulicy Jaktorowskiej, dawniej Krochmalnej, w budynku byłego sierocińca założonego przez J. Korczaka. Na wszystkich duże wrażenie zrobiła wystawa o tym byłym sierocińcu z niesamowitymi zdjęciami i pięknymi myślami J. Korczaka. Po wspólnej fotografii przed budynkiem udaliśmy się na dwugodzinny spacer po wybranych miejscach Warszawy związanych z postacią J. Korczaka. Zobaczyliśmy szpital, w którym pracował Stary Doktor, granice Getta Warszawskiego, miejsca w które został przeniesiony sierociniec podczas wojny, Umschlagplatz, ławeczkę J. Karskiego, Pomnik Bohaterów Getta i tablicę upamiętniającą Willego Brandta. Podczas spaceru odkryliśmy wraz z naszymi gośćmi nowe, nieznane nam dotąd miejsca w Warszawie. Wieczorem mieliśmy chwilę na samodzielne zorganizowanie czasu naszym gościom w domach.

W czwartek natomiast zwiedziliśmy Warszawskie Łazienki i Stare Miasto. Podczas spaceru po Starym Rynku mieliśmy okazję zapoznać się z niełatwą historią Warszawy. Wycieczkę zakończyła wizyta na Stadionie Narodowym. Trasa piłkarska, którą oprowadzono nas po stadionie okazała się szczególnie interesująca. Wśród nas jest wielu fanów piłki nożnej. Wtedy jeszcze nie mogliśmy przewidzieć wyniku meczu Polska - Niemcy, który odbył się w październiku.

Piątek był naszym ostatnim dniem spędzonym wspólnie w Legionowie. Po spacerze i grze terenowej po naszym mieście zostaliśmy ugoszczeni przez pana Janusza Kubickiego i Tomasza Lisowskiego w Starostwie Powiatowym. Na spotkaniu byli również obecni dyrektorzy obydwu szkół pan dr Peter Steinbüchel i pani Wioletta Wuszt.

Wieczorem z legionowskiego dworca wyjechaliśmy do Krakowa. Podczas naszego dwudniowego pobytu w Krakowie zmierzyliśmy się z tematem historycznym. Wzięliśmy udział w zwiedzaniu studyjnym byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz - Birkenau, miejsca eksterminacji około miliona Żydów z całej Europy a także wielu Polaków, Romów, jeńców radzieckich oraz ofiar innych narodowości. Zwiedzanie trwało 6 godzin a my w ciszy i w skupieniu słuchaliśmy pani przewodnik, która pięknie i mądrze przekazała nam wiedzę o okrutnych czasach wojny. Będziemy pamiętać słowa Gorga Santayana, które przeczytaliśmy w muzeum "Kto nie pamięta historii skazany jest na jej ponowne przeżycie". Zwiedziliśmy również kopalnię soli w Wieliczce a podczas spacerów po Krakowie przypominaliśmy sobie legendy "O Wandzie co nie chciała Niemca" i "Smoku Wawelskim". Wszystkim nam spodobała się parafraza tytułu legendy "O Wandzie ...", która była motywem hasła promowanego podczas obchodów Roku Polsko-Niemieckiego 2005/2006 "Nie bądź Wanda! Polub Niemca!"

W poniedziałek 29 września pożegnaliśmy się na dworcu kolejowym w Krakowie. Wszyscy oczekujemy kolejnego spotkania w marcu, w Niemczech.

Poprzez udział w spotkaniu polsko - niemieckim uczniowie nabyli wiele użytecznych umiejętności: nauczyli się pracować w zespole międzynarodowym, mieli okazję rozwinąć swoje umiejętności przełamując bariery językowe, wykształcili postawę otwartości wobec innych narodów oraz nawiązali nowe więzi koleżeńskie. Uczniowie wspólnie poznawali również historię, przez zwiedzenie miejsc pamięci zdobyli odpowiednią wiedzę i zostali pobudzeni do refleksji i przeżyć emocjonalnych.

Wizyta ta była również doskonałą okazją do promocji szkoły, miasta i powiatu.

Spotkanie uczniów było możliwe dzięki wsparciu finansowemu Polsko - Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz Starosty Powiatu Legionowskiego.

/Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Legionowie/

Co sądzisz na ten temat?