Zamknij

Opłacalność lotnisk w Polsce

06:56, 25.03.2016 Aktualizacja: 07:00, 25.03.2016
Skomentuj

Rok 2015 był dla polskich lotnisk całkiem udany. Obsłużono ponad 31 milionów podróżnych - 2/3 z nich Gdańsku, Krakowie oraz oczywiście w Warszawie.

Mimo iż lotnisk w Polsce wciąż przybywa, tylko kilka z nich przekracza magiczną barierę 1 miliona obsłużonych w ciągu roku pasażerów. Pozostał balansują na granicy opłacalności albo jeszcze gorzej - generują straty i trzeba do nich dopłacać.

Wiele małych lotnisk, z powodu złej infrastruktury, małej sieci połączeń lub kiepskiej lokalizacji, nie jest w stanie nawiązać wyrównanej walki z portami o ugruntowanej pozycji i renomie. Jak wygląda ich sytuacja? Czy mają szanse na jej poprawę? Aby spróbować odpowiedzieć na te pytania stworzyliśmy krótkie zestawienie lotnisk, obrazujące ich kondycję finansową oraz aktywność na rynku.

Zapraszamy do lektury.

1. Radom


Pomimo wielkich ambicji, radomskie lotnisko odprawiło w 2015 roku zaledwie 7 tysięcy pasażerów. Jednym z powodów jest bankructwo linii lotniczych 4YouAirlines, z którymi port podpisał umowę. Kolejne umowy albo nie doszły do skutku, albo zdążyły wygasnąć, a zła passa lotniska zdaje się nie mieć końca. Warto dodać iż budowa portu lotniczego w Radomiu pochłonęła ponad 120 milionów zł.

2. Zielona Góra


Zielonogórskie lotnisko Babimost może się pochwalić niecałymi 17 tysiącami obsłużonych pasażerów. Mimo iż jego przepustowość wynosi ok. 360 tysięcy, od lat jest wykorzystywane jedynie w małym procencie. Dość powiedzieć, że średnia liczba osób w każdym samolocie odlatującym z lotniska Babimost, wynosiła w 2015 roku zaledwie 17.

3. Łódź


Po wyjątkowo udanym roku 2013 (353 tysiące odprawionych pasażerów) przyszedł bardzo słaby rok 2014 (254 tysiące podróżnych, prawie 37 milionów zł straty). Ubiegły rok wykazał tendencję zwyżkową (287 tysięcy) jednak poprawa była stosunkowo niewielka. Lotnisku nie pomogła likwidacja połączeń ze Szkocją, Włochami, Niemcami i Danią.

4. Poznań


Poznańskie lotnisko Ławica jest pierwszym w naszym zestawieniu, które regularnie przekracza milion obsłużonych pasażerów rocznie. W 2015 było ich ponad 1,5 miliona. Mimo iż cieszy się dobrą kondycją finansową, inwestycje związane z modernizacją pasa startowego, przyniosły pierwszą od 10 lat stratę. Włodarze Ławicy zamierzają powetować ją sobie w bieżącym roku, prognozując odprawienie 1,8 miliona podróżnych.

5. Modlin


Oddalone zaledwie 35 od Warszawy, powstało jako "bufor" dla Lotniska Chopina. Jego przepustowość ocenia się na ponad 2 miliony pasażerów rocznie, zaś wyniki napawają optymizmem. Dobra infrastruktura, parkingi oraz łatwy dojazd (więcej na: http://modlinparking.pl/dojazd/) sprawiają, że Modlin staje się obiektem zazdrości wielu większych miast.

Przez pierwsze lata działalności, port w Modlinie notował straty, jednak były one wynikiem błędów konstrukcyjnych. Kondycja finansowa lotniska z roku na rok się poprawia, a pierwsze zyski zanotuje w roku 2017.

6. Warszawa


Pierwsze miejsce warszawskiego portu nie powinno nikogo dziwić. Ponad 11 milionów pasażerów i ponad 70 milionów złotych czystego zysku, pozwalają Lotnisku Chopina snuć plany o regionalnej dominacji. Jego najmocniejszą stroną jest niezwykle bogata lista połączeń (43 kraje położone na 4 kontynentach).

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%