Od 1 maja Port Lotniczy Warszawa/Modlin uruchomi systemem ILS kat. II, który umożliwia wykonywanie operacji lotniczych w gorszych warunkach pogodowych. Do tej pory tylko warszawskie Okęcie - jako jedyny port w kraju - dysponował tak zaawansowanym systemem.
Elementy systemu ILS, fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin
28 marca, decyzją Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, modlińskie lotnisko stało się drugim portem lotniczym w Polsce, posiadającym certyfikat, uprawniający do zabezpieczania operacji lądowania w systemie ILS kat. II. W praktyce jego stosowanie rozpocznie się od 1 maja. System umożliwiał będzie wykonywanie operacji lotniczych w gorszych warunkach pogodowych. Obecnie lotnisko w Modlinie używa ILS kat. I.Czym jest ILS?
ILS, czyli instrumentalny system lądowania, to oparte na sygnałach radiowych urządzenie, które umożliwia lądowanie przy obniżonej widzialności. Jeśli w samolocie są zainstalowane odpowiednie przyrządy nawigacyjne, ILS umożliwia automatyczne doprowadzenie samolotu niemal do punktu przyziemienia na pasie startowym. Najwyższą kategorią ILS-a jest trzecia, która umożliwia lądowanie w warunkach niemal zerowej widzialności. Taki system jest jednak niezwykle drogi w instalacji, bo wymaga nie tylko precyzyjnych urządzeń radiowych, ale także zmian w oświetleniu i oznakowaniu lotniska oraz wdrożenia specjalnych procedur. W tej chwili żadne polskie lotnisko nie ma ILS-a kategorii trzeciej, a jedynie port Chopina rozważa jego instalację. Tak wysoka kategoria systemu podnosi także koszty funkcjonowania lotniska, co przełożyłoby się na cennik dla przewoźników. O systemie ILS na modlińskim lotnisku pisaliśmy także w tej wiadomości oraz w tej wiadomości.
Elementy systemu ILS, fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin
/wł/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz