Zamknij

Legionowski: Pociągiem do Zegrza? Tak, już w przyszłym roku

15:23, 20.05.2021 Aktualizacja: 11:11, 15.12.2021
Skomentuj

Trwają prace związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 28 z Wieliszewa do Zegrza Południowego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują uruchomienie połączenia w czwartym kwartale 2022 roku - czytamy w komunikacie Starostwa Powiatowego w Legionowie.



Dotąd inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. - Na linii kolejowej przygotowany został teren pod budowę nowych torów. Usunięto roślinność, oczyszczono linię, wyburzono stary peron oraz zdemontowano tory. Równocześnie na plac budowy zostały dostarczone materiały pod budowę nowej linii. PLK pozyskują niezbędne decyzje administracyjne, aby rozpocząć budowę - informuje dyrektor projektu Sławomira Wierzchowska.

Rewitalizacja obejmie blisko czterokilometrowy odcinek linii kolejowej między Wieliszewem a Zegrzem Południowym. To połączenie będą obsługiwały pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Na trasie mają jeździć składy o długości dochodzącej do 180 metrów, a ich maksymalna prędkość wyniesie 80 kilometrów na godzinę. Zgodnie z założeniami w ciągu doby do Zegrza i z powrotem ma jeździć 30 pociągów. Co pół godziny w szczycie i co godzinę poza nim.

Jak wygląda inwestycja?


Zakres prac obejmie zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych z zakresu układu torowego, przejazdów kolejowo-drogowych, systemu sterowania ruchem kolejowym, sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, sieci i urządzeń elektroenergetyki trakcyjnej, sieci i urządzeń elektroenergetyki nietrakcyjnej, obiektów inżynieryjnych, obiektów kubaturowych, obiektów do obsługi podróżnych oraz likwidacji kolizji. Stacja końcowa w Zegrzu Południowym będzie przebudowana. Podróżni wsiądą do pociągów z dwóch komfortowych peronów wyposażonych w ławki, wiaty i funkcjonalne oświetlenie. Dobrą orientację zapewnią tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Będą udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Linie naprowadzające ułatwią dojście osobom niewidomym i słabowidzącym.

Samorządy wspierają inwestycję


W działania na rzecz przywrócenia połączeń kolejowych dla mieszkańców powiatu legionowskiego na odcinku pomiędzy Wieliszewem a Zegrzem zaangażowały się lokalne samorządy. Powiat Legionowski wspiera tę inwestycję i koordynuje współpracę z inwestorem - PKP PLK S.A. W toku ustaleń wójtowi Gminy Wieliszew Pawłowi Kownackiemu oraz władzom Powiatu udało się wynegocjować zlokalizowanie na trasie pociągu jeszcze jednego przystanku w Wieliszewie, w sąsiedztwie skrzyżowania linii kolejowej i DW nr 631 - Wieliszew Centrum.

Modernizację linii kolejowej do Zegrza Południowego w formule "projektuj i buduj" realizuje za blisko 42 mln złotych brutto konsorcjum firm Gór-Tor Maciej Górniak ze Stupska (lider) i Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki z Rakoniewic (partner).

Projekt "Prace na linii kolejowej nr 28 Wieliszew - Zegrze" jest dofinansowany ze środków z udziałem Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

/red./

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

Tomek JaniszewskiTomek Janiszewski

0 0

Ten zaorany do gołej ziemi fragment dawnego torowiska wyglądał tak już w kwietniu, tak samo wygląda i dziś. Tylko zielsko zaczęło już wyrastać. Oprócz widocznej na zdjęciu sterty nowych podkładów nie przybyło nic. A jak głoszą żółte tablice - celem prac jest rozbiórka pozostałości linii, nie odbudowa. Zasłaniają się brakiem zatwierdzonego projektu, a tym samym pozwolenia na budowę - a biuro projektowe to w ogóle mają? Zorali, zbabrali i zniknęli z placu budowy, sporadycznie tylko pojawia się sprzęt, np. tydzień temu wywieziono stare szyny na złom. Natomiast potrzaskane żelbetowe słupy trakcyjne, stare podkłady oraz wyorane z nasypu karpy wciąż zagracają dawny plac "Fermaty": gmina czy powiat może je sobie wywieźć we własnym zakresie jeśli jej to przeszkadza? Wygląda na to że PKP taki stan rzeczy odpowiada: w razie zmian na szczytach władzy zostanie wycofana ustawa zakazująca likwidacji linii kolejowej i PKP będą mogły z dumą oznajmić że mimo tego zakazu pozbyły się kłopotliwej pozostałości po linii Zegrze - Wieliszew. A własze powiatu zamiast lansować się przed każdymi wyborami podczas okazjonalnych przejazdów szynobusem do Zegrza będą mogły uroczyście podpisać nowy kontrakt. Na budowę śmieszki rowerowej na dawnym nasypie kolejowym. 14:27, 18.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Tomek JaniszewskiTomek Janiszewski

0 0

Dlaczego mój komentarz w którym alarmowałem o praktycznym zaprzestaniu prac przy odbudowie linii Wieliszew - Zegrze został usunięty? 11:09, 19.06.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RedakcjaRedakcja

0 0

Nie został Panie Tomku, po prostu jeszcze nie zdążyliśmy go dodać po pozytywnej weryfikacji. To taka ochrona przed natrętnymi reklamami i wulgaryzmami. Bardzo dziękujemy za Pana komentarz. 14:38, 19.06.2021


Tomek JaniszewskiTomek Janiszewski

0 0

Dziękuję. Wymowne będzie porównanie zdjęć z wczesnej wiosny - i z czerwca, zrobionych już po napisaniu niniejszego artykułu. Można je obejrzeć na:
https://www.skyscrapercity.com/threads/warszawa-warszawski-w%C4%99ze%C5%82-kolejowy.979536/page-230#post-173929346
To byłby wdzięczny temat dla dziennikarskiego śledztwa. Jaki był faktyczny kształt umowy podpisanej z PKP, w szczególności czy 23 września 2023 roku ma zostać oddana do użytku wyremontowana linia (jak głosiły oficjalne komunikaty) czy też mają zakończyć się prace rozbiórkowe (jak głoszą tablice informacyjne na terenie dawnej stacji w Zegrzu). Czy projekt odbudowy linii kolejowej został przedłożony PKP do zatwierdzenia, czy też w ogóle go dotąd nie sporządzono. Dlaczego z końcem kwietnia wszelkie prace praktycznie zamarły, mimo że nawet brak zatwierdzonego projektu nie powinien stać na przeszkodzie w kontynuowaniu prac w ramach ważnego pozwolenia na rozbiórkę. W szczególności można by oczyścić do reszty podtorze ze starego, przemieszanego z błotem kruszywa, rozebrać do końca rampę i skuć asfalt z terenu gdzie powstać ma stacja w Zegrzu. Wreszcie - czego wykonawca dokonał w okresie pomiędzy podpisaniem kontraktu w kwietniu a późną jesienią ub. roku kiedy to ruszyły pierwsze prace rozbiórkowe. Inaczej za rok z okładem możemy usłyszeć: Nie mamy już linii kolejowej Wieliszew-Zegrze i co nam teraz zrobicie? 22:13, 20.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%