Zamknij

Jest porozumienie ws. budowy linii kolejowej Zegrze - Przasnysz. Jak może przebiegać trasa?

07:13, 25.11.2021 Redakcja Aktualizacja: 14:27, 20.04.2022
Skomentuj  Wariant W2 - kolej z Zegrza do Przasnysza. Mat. UMiG Serock Wariant W2 - kolej z Zegrza do Przasnysza. Mat. UMiG Serock

W poniedziałek (22.11) w Warszawie przedstawiciele 18 samorządów z terenu północnego Mazowsza podpisali porozumienie o partnerstwie w kwestii realizacji inwestycji polegającej na budowie linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza w ramach rządowego Programu Kolej+. Opublikowano także wstępne Studium Planistyczno-Prognostycznego tego projektu.

Podpisanie porozumienia odbyło się w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego (UMWM). - Projekt umowy był wcześniej konsultowany między samorządowcami, co związane było z koniecznością podjęcia działań przygotowawczych, poprzedzających jej zawarcie. Niezbędne były uchwały rad gmin, powiatów oraz zarządu województwa, deklarujące udział finansowy samorządów w przedsięwzięciu - czytamy w komunikacie Urzędu Miasta i Gminy Serock.

Pociągiem z Zegrza aż do Przasnysza

Projekt Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku "Kolei Północnego Mazowsza" zakłada budowę 70 km torów, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Dzięki budowie kilkanaście mazowieckich miejscowości uzyskałoby bezpośrednie połączenie ze stolicą. - Szacowane koszty inwestycji to niebagatelne 1,7 mld zł, z czego 1,5 mld to roboty budowlane, które ze względu na stopień skomplikowania i rozmiar koniecznych prac, byłyby prowadzone poza obecnie trwającym do 2028 roku programem Kolej + - informuje UMWM.

Powyższa deklaracja urzędników wskazuje, że samorządy będą musiały poszukać środków na sfinansowanie robót budowlanych, czyli kwoty około 1,5 mld zł. Jeśli chodzi o termin robót budowlanych, to nie jest on znany. Jeżeli inwestycja będzie realizowana, to jest to perspektywa około 2030 roku lub później.

Obszar, przez który przebiegać ma planowana linia kolejowa Zegrze - Przasnysz obejmuje teren czterech powiatów: legionowskiego, pułtuskiego, makowskiego i przasnyskiego oraz dwanaście gmin: Nieporęt, Serock, Pokrzywnica, Pułtusk, Karniewo, Szelków, Czerwonka, Maków Mazowiecki, Krasne, Płoniawy-Bramura, wiejską Przasnysz i miejską Przasnysz.

Serock liderem projektu

Miasto i Gmina Serock jest liderem tego ważnego przedsięwzięcia komunikacyjnego dla mieszkańców północnego Mazowsza. Serocki ratusz opublikował już wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne tej inwestycji. Można się z nim zapoznać na stronie internetowej www.serock.pl. Tam znajdziemy między innymi proponowane warianty trasy dla nowej linii kolejowej. - Wariant W2 to wariant preferowany do dalszych prac - czytamy w komunikacie UMiG Serock.

Wariant W2 - kolej z Zegrza do Przasnysza. Mat. UMiG Serock



Zobacz pełny wariant W2 - kliknij TUTAJ.

Samorządy podzielą się kosztami

Zgodnie z wytycznymi programu Kolej + 15 proc. kosztów kwalifikowanych mają pokrywać samorządy. W przypadku projektów partnerskich, czyli kolei Zegrze-Przasnysz podział środków na wkład własny partnerzy ustalą po ewentualnym zakwalifikowaniu projektów do realizacji.

- W ramach Programu Kolej+ zostałyby sfinansowane koszty opracowania dokumentacji (Studium Projektowo-Techniczne) oraz koszt wykupu nieruchomości. Dla optymalnego wariantu to kwota 238 mln zł, co przy 15-proc. wkładzie własnym samorządów-partnerów projektu daje 35 mln zł - informuje Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%