W poniedziałek (22.11) w Warszawie przedstawiciele 18 samorządów z terenu północnego Mazowsza podpisali porozumienie o partnerstwie w kwestii realizacji inwestycji polegającej na budowie linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza w ramach rządowego Programu Kolej+. Opublikowano także wstępne Studium Planistyczno-Prognostycznego tego projektu.
Podpisanie porozumienia odbyło się w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego (UMWM). - Projekt umowy był wcześniej konsultowany między samorządowcami, co związane było z koniecznością podjęcia działań przygotowawczych, poprzedzających jej zawarcie. Niezbędne były uchwały rad gmin, powiatów oraz zarządu województwa, deklarujące udział finansowy samorządów w przedsięwzięciu - czytamy w komunikacie Urzędu Miasta i Gminy Serock.
Projekt Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku "Kolei Północnego Mazowsza" zakłada budowę 70 km torów, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Dzięki budowie kilkanaście mazowieckich miejscowości uzyskałoby bezpośrednie połączenie ze stolicą. - Szacowane koszty inwestycji to niebagatelne 1,7 mld zł, z czego 1,5 mld to roboty budowlane, które ze względu na stopień skomplikowania i rozmiar koniecznych prac, byłyby prowadzone poza obecnie trwającym do 2028 roku programem Kolej + - informuje UMWM.
Powyższa deklaracja urzędników wskazuje, że samorządy będą musiały poszukać środków na sfinansowanie robót budowlanych, czyli kwoty około 1,5 mld zł. Jeśli chodzi o termin robót budowlanych, to nie jest on znany. Jeżeli inwestycja będzie realizowana, to jest to perspektywa około 2030 roku lub później.
Obszar, przez który przebiegać ma planowana linia kolejowa Zegrze - Przasnysz obejmuje teren czterech powiatów: legionowskiego, pułtuskiego, makowskiego i przasnyskiego oraz dwanaście gmin: Nieporęt, Serock, Pokrzywnica, Pułtusk, Karniewo, Szelków, Czerwonka, Maków Mazowiecki, Krasne, Płoniawy-Bramura, wiejską Przasnysz i miejską Przasnysz.
Miasto i Gmina Serock jest liderem tego ważnego przedsięwzięcia komunikacyjnego dla mieszkańców północnego Mazowsza. Serocki ratusz opublikował już wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne tej inwestycji. Można się z nim zapoznać na stronie internetowej www.serock.pl. Tam znajdziemy między innymi proponowane warianty trasy dla nowej linii kolejowej. - Wariant W2 to wariant preferowany do dalszych prac - czytamy w komunikacie UMiG Serock.
Wariant W2 - kolej z Zegrza do Przasnysza. Mat. UMiG Serock
Zobacz pełny wariant W2 - kliknij TUTAJ.
Zgodnie z wytycznymi programu Kolej + 15 proc. kosztów kwalifikowanych mają pokrywać samorządy. W przypadku projektów partnerskich, czyli kolei Zegrze-Przasnysz podział środków na wkład własny partnerzy ustalą po ewentualnym zakwalifikowaniu projektów do realizacji.
- W ramach Programu Kolej+ zostałyby sfinansowane koszty opracowania dokumentacji (Studium Projektowo-Techniczne) oraz koszt wykupu nieruchomości. Dla optymalnego wariantu to kwota 238 mln zł, co przy 15-proc. wkładzie własnym samorządów-partnerów projektu daje 35 mln zł - informuje Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz