Zamknij

Legionowska Akademia Jazdy: Jak przygotować auto przed zimą?

11:37, 12.12.2015 Aktualizacja: 17:02, 23.11.2019
Skomentuj

Drodzy kierowcy. Miło mi powitać Państwa w poradniku motoryzacyjnym Legionowskiej Akademii Jazdy. Dzięki Portalowi Legio24.pl wspólnie będziemy zajmować się sprawami życia codziennego związanymi z motoryzacją. Poruszane tu tematy dotyczyć będą porad, wskazówek, podpowiedzi, jak radzić sobie z trudnościami związanymi z posiadaniem samochodu. Przedstawimy porady dotyczące przygotowania do podróży, zmieniającej się pogody, pokonywania skrzyżowań, zachowania na rondach, ubezpieczeń czyli wszystkiego, o czym posiadacz pojazdu powinien wiedzieć. W dzisiejszym odcinku zajmiemy się eksploatacją samochodu w zimie.



Okres zimowej aury zbliża się nieubłaganie. Będą dni pochmurne i wilgotne, jak również słoneczne i mroźne. Pierwszy śnieg wciąż przed nami, więc mamy trochę czasu na przygotowanie się do trudności z nim związanych. Tym razem nie jesteśmy zaskoczeni nagłym atakiem zimy i dla tych, którzy nie zdążyli przygotować swoich samochodów podpowiemy i doradzimy, w jaki sposób uniknąć przykrych niespodzianek związanych z zimową pogodą.

Kilka ważnych elementów


Jest kilka podstawowych elementów, o które możemy zadbać we własnym zakresie. Jednym z nich jest szczotka do odśnieżania. Najlepsza jest dość długa, aby można było odśnieżyć cały dach. Dobrze, abyśmy mogli ją łatwo oczyścić po odśnieżaniu i czystą włożyć do bagażnika, czyli powinna ona posiadać twarde, sztywne włosie. Wiele osób pyta, po co mi szczotka w samochodzie, jeśli trzymam go w garażu?

Instruktor Krzysztof Cieszyński ze szkoły nauki jazdy Akademia Auto Świat Legionowo odpowiada: Otóż przydaje się, gdyż samochód zostawiony na parkingu przy pracy, czy sklepie może być przysypany białym puchem. Konieczność odśnieżania gwarantowana. Dobrze, żeby szczotka miała na swoim końcu zamontowaną skrobaczkę do zamarzniętych szyb. Sprawnie oczyścimy najdalsze zakątki szyby nie ocierają się o zaśnieżony samochód. Śniegu jeszcze nie ma, ale zaszronione szyby są coraz częstszym obrazkiem porannych parkingów.

Pojawia się jednak pytanie, czy skrobanie szyb nie porysuje ich? Oczywiście jest taka możliwość - dodaje instruktor. Dla osób nie używających skrobaczek polecam płyny odmrażające. Przypominam, że działają one tylko przy lekkich mrozach. Jednak ich użycie także wymaga pewnej wiedzy w tym zakresie. Otóż spryskujemy zamrożone szyby odmrażaczem i czekamy chwilkę, aż będą przejrzyste. Bardzo ważne jest to, aby płyn odmrażający był na szybie jak najdłużej, czyli nie powinno się go zbyt wcześnie oczyścić wycieraczkami. Efekt pośpiechu? Ponowne zamarznięcie szyby gwarantowane.

Płyn do spryskiwaczy, jeśli w naszym aucie został jeszcze letni musi zostać jak najszybciej wymieniony na zimowy. Pamiętajmy, aby temperatura zamarzania była bardzo niska (około -20 oC), gdyż nie wiadomo, jakie spadki temperatury mogą być w nocy. Letnie płyny, które zamarzną w układzie przysporzą dużo problemów (uszkodzenie systemu układu spryskiwaczy, brak możliwości oczyszczenia szyb).

Także okulary przeciwsłoneczne powinny stanowić niezbędne wyposażenie każdego pojazdu. Nie tylko latem, gdy liczba słonecznych dni jest nieporównywalnie większa. W okresie zimowym słońce jest bardzo nisko nad ziemią i świeci prosto w oczy. W przypadku mokrej nawierzchni odbija się od ulicy jak od lustra. Wtedy - proszę mi uwierzyć - nic nie widać, a jazda "na kreta" może być tragiczna w skutkach. Okulary stają się zbawienne.

Przed zimą warto odwiedzić mechanika


Jest również kilka elementów, które powinniśmy sprawdzić w warsztacie samochodowym. Zaczynamy od akumulatora. Sprawdzamy jego napięcie i sprawność magazynowania prądu. Stacje obsługi powinny posiadać odpowiednie do tego celu mierniki. Jeśli akumulator nie spełnia norm zalecam wymianę. Nie będziemy zmuszeni do holowania, czy odpalania na przewody od sąsiada.

Sprawdzamy także płyn chłodzący. Jego temperatura zamarzania powinna być dużo niższa, niż panujące w naszym klimacie mroźne temperatury. W warsztacie dokonamy takiego pomiaru bez problemu. Poziom płynu powinien być pomiędzy minimum a maximum, bliżej maximum. Trzeba wiedzieć, że poddawany jest on większym różnicom temperatur. Poprzez specjalną nagrzewnicę ogrzewa wnętrze naszego pojazdu, dlatego nie polecam jazdy bez ogrzewania.

Opony zimowe stały się już standardem, ale przypominamy: zmieniamy opony na zimowe, zanim przyjdzie zima. Potem może być już za późno. Jeśli nadal w swoich autach mają Państwo letnie ogumienie - zalecam jak najszybszą ich wymianę.

Prosimy zwrócić uwagę na te klika punktów w swoim samochodzie i zapoznać się z ich stanem. Jeśli coś jest niezrobione - nie czekajmy, aż nam tego zabraknie, tylko zapobiegajmy. Spostrzeżenia, które Państwu przekazujemy są wynikiem ogromnego doświadczenia całego zespołu instruktorów z Ośrodka Szkolenia Kierowców Auto Plus - Akademii Auto Świat w Legionowie.

Zbliża się okres wyjazdów w góry. W następnym odcinku przedstawię Państwu prawidłowe prowadzenie pojazdu w jeździe po górach.

Porad udziela mgr Maciej Janczak z Ośrodka Szkolenia Kierowców Auto Plus - Akademii Auto Świat w Legionowie.
Adres do korespondencji: [email protected]




 

 




Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

KarsonKarson

0 0

Ja już sąsiada z kablami ratowałem. Polecam rozpowszechniać i drukować instrukcję postępowania z akumulatorem zimą:
http://spoti.pl/dokument/11308/przygotuj-akumulator-do-zimy 02:44, 16.12.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%