Koleje Mazowieckie: “Sytuacja związana z pociągami lotniskowymi jest nam doskonale znana”

Fot. JM/Legio24.pl

Kilka dni temu na łamach Portalu Legio24.pl opublikowaliśmy list naszego czytelnika, Pana Rafała, który porusza problem przepełnionych pociągów lotniskowych, uruchamianych przez spółkę Koleje Mazowieckie (KM). Otrzymaliśmy odpowiedź przewoźnika w tej sprawie. Jak się okazuje pewne zmiany, które mają rozładować tłok w pociągach już zostały dokonane. Jednak do ideału nadal daleko, bo jak tłumaczy przedstawiciel KM, brakuje taboru…

W godzinach szczytu pociągi Kolei Mazowieckich – szczególnie lotniskowe – są przepełnione. Pan Rafał, który często korzysta z tych połączeń, kilka dni temu skierował w tej sprawie list do Kolei Mazowieckich oraz do Urzędu Marszałkowskiego. Jego kopię przesłał do naszej redakcji. Z prośbą o komentarz natychmiast zwróciliśmy się do Biura Prasowego kolejowego przewoźnika. Odpowiedź dostępna jest poniżej:

Szanowny Panie,

w odpowiedzi na pytania informuję, że sytuacja związana z pociągami lotniskowymi jest nam doskonale znana. Jest ona dla nas bardzo trudna przede wszystkim ze względu na wydolność taborową przewoźnika.

W ostatnim czasie udało się zrealizować prośby podróżnych związane z rozładowaniem porannego tłoku na linii nr 9 w kierunku Warszawy – skład obsługujący pociąg nr 98604 został wzmocniony o jedną jednostkę (tak kursuje od 14 stycznia). Jeśli zaś chodzi o sytuację w popołudniowym szczycie komunikacyjnym, to wyjaśniam, że obecnie prowadzimy analizę (techniczną i taborową) w celu wypracowania optymalnego rozwiązania.

Jeśli chodzi o porównanie przewoźnika kolejowego do samochodowego (podróżny w liście pisze o firmie Modlin-Bus), to zwracam uwagę, że jest to sytuacja nieporównywalna choćby z tego względu, że trasowanie pociągu wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku połączenia autokarowego, zaś infrastruktura kolejowa i drogowa narzucają zupełnie inne kwestie techniczne.

Informuję także, że mimo dedykowania pociągów lotniskowych obsłudze lotnisk nie planujemy wyłączyć tych pociągów spod oferty „Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD”, ponieważ z połączeń lotniskowych korzysta ogromna część podróżnych – np. osoby pracujące w biurowcach na Służewcu.

Podróżny może się ubiegać o zwrot dodatkowo poniesionych kosztów (np. podróż taksówką) na zwykłych warunkach, a więc zgodnie z § 19 Regulaminu odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez „Koleje Mazowieckie – KM” (RP – KM) – Regulamin dostępny jest m.in. na stronie internetowej Kolei Mazowieckich. Do reklamacji/odwołania powinny być dołączone, odpowiednio do przedmiotu roszczenia, oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu oraz potwierdzone za zgodność z oryginałem (np. przez upoważnionego pracownika KM, wystawcę, notariusza) kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów. Dokumenty uzupełniające reklamację można złożyć osobiście w siedzibie Spółki KM, w dowolnym punkcie odprawy Spółki KM, lub korespondencyjnie na adres pocztowy: „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o., ul. Lubelska 26, 03-802 Warszawa.

W przypadku uszkodzenia mienia dochodzenie odszkodowania również może się odbyć w drodze reklamacji. Odnosząc się do § 17 ust. 5 Regulaminu odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez „Koleje Mazowieckie – KM” (RP – KM) wyjaśniam, że rzeczy, które podróżny zabiera ze sobą, obowiązany jest sam nadzorować. Przewoźnik odpowiada tylko wówczas, gdy szkoda powstała z jego winy.

Kontrola bezpieczeństwa w pociągach leży w gestii Urzędu Transportu Kolejowego.

Serdecznie przepraszamy wszystkich pasażerów, którzy doznali jakichkolwiek niedogodności w naszych pociągach lotniskowych. Zapewniam, że dołożymy wszelkich starań, by problem ten w miarę możliwości jak najszybciej rozwiązać.

Z up. Jolanta Maliszewska
Biuro Rzecznika Prasowego
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.

 

Brakuje taboru

Jak wynika z informacji przekazanych przez przedstawiciela przewoźnika, podstawowym problemem jest brak wystarczającej liczby taboru kolejowego. Drugim ograniczeniem w “wydłużaniu” składów jest długość peronów na niektórych stacjach kolejowych. W przypadku pociągów typu “Elf”, które obsługują połączenia lotniskowe, maksymalnie można zestawić ze sobą dwie jednostki, aby “zmieściły się” przy wszystkich peronach na swojej trasie. Dodajmy jednak, że szereg połączeń realizowanych przez KM odbywa się przy pomocy jednego pociągu typu “Elf”.

/red/

Zobacz także:

3 razy komentowano artykuł "Koleje Mazowieckie: “Sytuacja związana z pociągami lotniskowymi jest nam doskonale znana”"

  1. Kwiatkowski z Legionowa | 12/02/2015, godz. 16:19 |

    We Włoszczowej kolejarze jakoś poradzili sobie z problemem krótkiego peronu, a tu piętrzą trudności jakby byli z innej planety. Każdy przewoźnik cieszy się, że ma dużo pasażerów i robi wszystko by jak najczęściej korzystali z jego usług: poprawia komfort podróżowania, obniża ceny, rozbudowuje infrastrukturę, zwiększa częstotliwość podróżowania, rozdaje gadżety z logo firmy…. Obawiam się, że jak obce koleje “wejdą” do Polski to nasi kolejarze będą mogli wozić ….. tylko skrzynki w markecie. Może nadszedł czas by kierownictwa spółek kolejowych i “niezatapialni” związkowcy zaczęli myśleć o przyszlości nie tylko swojej….

  2. Oj Nie wszystkie.. monopolowe są całodobowe, można sobie kupić flaszkę i przez te 40 minut spokojnie wydoić. 😉

  3. mogliby zrobić pociag z legionowa w stronę nowego dworu tak ok 19:10-15, wszystkie sklepy są zamykane o 19 w legionowie a pociąg dopiero 19:40

Zostaw swój komentarz

E-mail nie będzie publikowany.


*

AntySPAM *