Koleje Mazowieckie kupiły 22 nowe wagony

fot. Koleje Mazowieckie

W środę (15.04) w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego podpisano umowę na dostawę 22 wagonów piętrowych dla Kolei Mazowieckich. Zakup nowego taboru zostanie sfinansowany ze środków własnych KM oraz z funduszy unijnych. Wykonawcą pojazdów będzie zakład PESA Bydgoszcz SA. Koszt zamówienia to około 278 mln złotych.

fot. Koleje MazowieckiePiętrowy pociąg Kolei Mazowieckich, fot. KM

Oprócz 22 wagonów piętrowych PESA wykona dla Kolei Mazowieckich także 2 lokomotywy elektryczne. Pierwszy z wagonów wyprodukowanych przez bydgoskie zakłady dołączy do parku taborowego KM w styczniu, ostatni zaś w sierpniu 2015 roku. „Niedawno podpisana umowa na modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych, a teraz na dostawę <piętrusów> i lokomotyw są dla nas oraz dla naszych podróżnych bardzo ważne” – podkreślił prezes zarządu Kolei Mazowieckich Artur Radwan.

Koleje Mazowieckie posiadają obecnie 37 wagonów piętrowych (26 środkowych i 11 sterowniczych) oraz 11 lokomotyw typu TRAXX P160 DC firmy Bombardier Transportation. Warto także zaznaczyć, że mazowiecka spółka jest wśród polskich przewoźników kolejowych pionierem pod względem wykorzystania możliwości, jakie daje uruchamianie pociągów w systemie „push-pull”.

Pusta kasa Mazowsza

Koleje Mazowieckie z kasy województwa dostają co miesiąc 19 mln złotych dotacji. Dochody ze sprzedawanych biletów nie pokrywają bowiem kosztów ponoszonych przez przewoźnika. Niestety ze względu na działania Ministerstwa Finansów związane z tak zwanym „janosikowym”, które wciąż drenuje budżet Mazowsza, nie wiadomo, czy KM będą w najbliższej przyszłości otrzymywały comiesięczne dopłaty. W praktyce oznacza to, że dalszy los Kolei Mazowieckich jest niepewny. Niepewny jest także los podpisanej umowy na dostawę nowych składów.

Ministerstwo Finansów ściągnęło już 61 mln złotych tytułem niezapłaconej przez województwo mazowieckie grudniowej raty „janosikowego”, co mogło mieć katastrofalne skutki dla funkcjonowania Kolei Mazowieckich. Na razie pieniądze na dopłaty dla KM będą pochodziły z kredytu, ale w dłuższym okresie czasu działania ministerstwa mogą odbić się na siatce połączeń oferowanej przez mazowiecką spółkę – część pociągów może zostać po prostu zawieszona. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj oraz tutaj.

/wł/

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje artykuł "Koleje Mazowieckie kupiły 22 nowe wagony"

Zostaw swój komentarz

E-mail nie będzie publikowany.


*

AntySPAM *