W Legionowie zapłacisz za parking przy dworcu. Jak to działa w Warszawie?

Wielopoziomowy parking po stronie os. Piaski w Legionowie. Fot. Legio24

We wtorek (29.12) radni powiązani z prezydentem Smogorzewskim przegłosowali uchwałę pozwalającą na wydzierżawienie budynków należących do Centrum Komunikacyjnego prywatnej firmie. Przed głosowaniem prezydent powiedział, że wyłoniona w przetargu firma może pobierać opłaty za miejsca parkingowe. Tymczasem w Warszawie działa sieć parkingów „Parkuj i Jedź”, która jest bezpłatna dla osób posiadających bilety okresowe.

Mieszkańcy powiatu legionowskiego, którzy docierają własnymi samochodami do centrów komunikacyjnych w Warszawie i tam na przykład przesiadają się do metra mogą korzystać z sieci parkingów „Parkuj i Jedź”. Piętrowe parkingi, przypominające ten budowany w Legionowie są jednak całkowicie bezpłatne dla posiadaczy biletów komunikacji miejskiej. Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców do skorzystania z oferty transportu publicznego.

Dla kogo bezpłatne parkingi w Warszawie?

System parkingów „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) umożliwia bezpłatne parkowanie pojazdów osobom, które w chwili wyjazdu z parkingu przedstawią ważny:

  • bilet dobowy,
  • bilet weekendowy,
  • bilet weekendowy grupowy,
  • 30-dniowy,
  • 90-dniowy,
  • bilet seniora,
  • bilet dla dzieci z rodzin z trójką dzieci,
  • dokument uprawniający do bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez m.st. Warszawę.

Jeśli pasażer przy wyjeździe nie okaże żadnego z powyższych biletów musi zapłacić opłatę za wynajem miejsca parkingowego w wysokości 100 złotych.

Jak widać więc sieć parkingów „Parkuj i Jedź” w Warszawie jest ukierunkowana zachęcenie podróżnych, którzy samochodem dojeżdżają na obrzeża stolicy do przesiadki w metro, pociąg lub tramwaj. Takie rozwiązanie byłoby idealne dla mieszkańców Legionowa, którzy w większości posiadają już drogie bilety okresowe ZTM lub Kolei Mazowieckich.

Jak to będzie w Legionowie?

W Legionowie miejsca parkingowe mają być płatne, bez wyjątku. Jak zapowiedział podczas wtorkowej sesji prezydent Legionowa koszt jednego miejsca parkingowego dla podróżnego ma wynieść około 1 zł dziennie, czyli mniej więcej 25 złotych miesięcznie. Ta opłata praktycznie zniweluje zniżkę, jaką mają na bilety okresowe ZTM mieszkańcy w ramach Programu Warszawa+. Odpłatność za parking nie dziwiłaby może aż tak bardzo, gdyby nie fakt, że pieniądze trafią nie do kasy miasta, czy miejskiej spółki KZB, ale do jakieś wyłonionej w przetargu firmy prywatnej, nastawionej wyłącznie na zysk, która publicznym mieniem będzie zarządzała tak jak własnym – bez oglądania się na interes mieszkańców.

Organizacja ruchu wymusi korzystanie z garażu?

Wprowadzenie odpłatności za parkingi wielopoziomowe, z których pierwszy buduje się po stronie os. Piaski może spowodować, że mieszkańcy zaczną je bojkotować, a samochody dalej będą stać na ulicach w okolicy dworca. Co zrobią władze miasta, aby temu zapobiec?

Zapewne wprowadzona, po otwarciu dworca nowa organizacja ruchu w jego okolicy będzie usiana miejscami z całkowitym zakazem parkowania, a tego lokalnego prawa będą sumiennie pilnować strażnicy miejscy wystawiając mandaty i tym samym niejako zmuszając podróżnych do korzystania z płatnych parkingów.

Kilka dni temu wysłaliśmy do UM Legionowo pytania w sprawie organizacji ruchu ulicznego po otwarciu Centrum Komunikacyjnego. Odpowiedzi jeszcze nie otrzymaliśmy. Trzeba mieć nadzieję, że ratusz nie zlikwiduje dotychczasowych miejsc parkingowych i da mieszkańcom możliwość wyboru. Do tej kontrowersyjnej sprawy będziemy wracać.

/red/

11 razy komentowano artykuł "W Legionowie zapłacisz za parking przy dworcu. Jak to działa w Warszawie?"

  1. Gość Niedielny | 10/11/2017, godz. 11:55 |

    Same świry się tu wypowiadają. Warsiawka

  2. czeremosz | 08/01/2016, godz. 21:25 |

    To zrezygnujcie legionowianie z gmin Nieporęt, Wieliszew, Serock. Zobaczymy czy będziecie miastem powiatowym? Ja przyjeżdżam do Legionowa tylko do urzędów, w których być muszę. Poza tym to miasto mnie ani ziębi, ani grzeje. Tak samo jego parkingi, płatne czy bezpłatne. Nieporętczak.

  3. Do wiadomości: Slawek | 03/01/2016, godz. 00:14
    Auta na P+R w Warszawie nie mogą stać na parkingu pomiędzy 2 a 4 w nocy (mogłem się pomylić o godzinę +-). Tak więc ktoś przewidział sytuację nocowania aut na parkingu.

  4. @sławek nie wiem czy wiesz ale posiadanie samochodu nie jest obowiązkowe, jeżeli nie wiesz gdzie masz zaparkować to ja ci powiem, widziałem wolne miejsce na ul. Emilii Plater przy PKiN. A jakbyś przestał jeździć samochodem to i jakość powietrza poprawiłaby się w Legionowie, to tak a propos niby spalania śmieci.

  5. (do Marek)tylko dla mieszkańców.. czyli tych co mają.. co? karty Wawa+? no nie..kolejna karta? legionowianina? dojazd z np Serocka bedzie przecież jest już droga wokół dawnej jednostki do samego garażu, a i od buka tez dadza radę.
    bardzo złe rozwiązanie to oddanie zarządu firmie prywatnej. Owszem “efektywność” zarządzania może i będzie lepsza, ale firma jest nastawiona przede wszystkim na zysk, nawet kosztem niezbędnych remontów, nie musi inwestować, dobiera najemcow na zasadzie kto więcej zapłaci itp. to raz! dwa ten obiekt wybudowano za publiczne pieniądze (plus dotacja) – czyli nasze i naprawdę nie widzę powodu aby znów ktoś się na tym dorobił. jeśłi tak to może niech firma prywatna wybuduje szpital! ta inwestycja powinna być typu non profit. Ciekawe kto bedzie przez te 20 lat przeprowadzał remonty? dzierżawca? wątpię..wyeksploatuje ile się da i odda to co zostanie. Opłaci tylko niezbędne bieżące naprawy..zresztą przez kilka lat i tak budynek jest (powinien być) na gwarancji..
    (do Joda) akurat miasto powinno właśnie zapewnić miejsca parkingowe dla swoich mieszkańców, tak aby można było sprawnie poruszać się po całym mieście – wszystkim i mieszkańcom i odwiedzającym. W tym przypadku miasto absolutnie nicnie robi. nie powstają żadne miejsca parkingowe, a wręcz je się kasuje. Skasowano miejsca parkingowe po przyjęciu drogi od wspolnot na piaskach, planuje się zmniejszenie miejsc parkingowych budując dodatkowy komercyjny budynek mieszkalny (nie socjalny, to by można było jeszcze zrozumieć)miasto zaczyna bawić się w devlopera – za czyje pieniądze? nasze publiczne…cóż z tego że sprzeda je z zyskiem.. na pewno???
    reasumując karanie ludzi za parkowanie w przypadku kiedy nie ma zapenionych miejsc parkingowych w dostatecznej ilości… chyba inaczej rozumiemy istotę organów publicznych.

  6. Opłaty za parking dla przyjezdnych są jak najbardziej prawidłowe. Miasto nie będzie robić kosztownych inwestycji dla mieszkańców ościennych miejscowości! Więc o co problem? Dodatkowo miasto zarobi na karach za złe parkowanie, możliwe że zmniejszy się ruch samochodowy po mieście, bo niektórzy pojadą do Warszawy samochodem. Same plusy widzę ja…

  7. ( do Sławek) Przecież mogliby zrobić darmowy parking tylko dla mieszkańców Legionowa, którzy mają bilet (dobowy, miesięczny itp…..
    ciekawe którą drogą z Serocka i innych gmin będą dojeżdzać bo jak gen Buka to bedzie masakra jakaś zwłaszcza ze tam rano przy przedszkolu ciągle rodzice stawiają samochody na zakazie…

  8. Granda!!!!!!!!!

  9. hm.. też mi się to nie podoba, ale.. z tego parkingu (na piaskach)w większości będą korzystali…no kto? mieszkańcy sąsiednich gmin i miejscowości – Wieliszewa, Stanisławowa, Nieporętu, Zegrza.. moze Jabłonnej,Serocka.. więc? tamte gminy jakoś nie pałają chęcią współpracy w pewnych dziedzinach. Po drugiej stronie..hm i owszem. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż sami mieszkańcy okolicznych bloków zapewne chętnie będą korzystać z zadaszonego parkingu i zapewne nie będą codziennie zabierać stamdąt pojazdów…no po co odśnieżać w zimie parkig? po co prażyć w lecie auto na słońcu? Jedynym rozwiązaniem jest to, ze oddadzą to w zarząd prywatnej firmie..kolejny “tatuś” się wypasie na publicznym majątku..toż zysk nad wszystko..a że przetarg wygra ten co ma wygrać..potem aneksami się zmieni warunki..cóż…

  10. Park and pay anyway $$$ ;] Radny Cichocki jak głosował? Poproszę listę radnych, którzy głosowali “ZA” opłatą 300 zł rocznie dla mieszkańców.

  11. wielotorowe, po pierwsze zbieranie podpisów do przewodniczacego rady o zmianę swojej uchwały, po drugie zaskarżenie uchwały z wnioskiem o jej uchylenie ponieważ godzi w interes społeczności lokalnej i jest kolejnym oszustwem zgotowanym przez sitwę mieszkańcom Legionowa! Jest jeszcze możliwość zbierania podpisów o odwołanie prezydenta i rady ale części otumanionych mieszkańców Legonowa nie stać zadbać o swoje interesy i wnikliwiej patrzeć na ręce władzy, ta częśc macha ręką na podwyżki i toleruje nieracjonalnośc działań władzy, a chyba można uczciwiej, taniej i korzystniej dla mieszkańców, a nie sitwy?

Zostaw swój komentarz

E-mail nie będzie publikowany.


*

AntySPAM *