Trudności w zasypianiu. Bezsenność. Co robić?

Benita Włodarczyk - PSYCHIATRA

Skargi na zaburzenia snu są jedną z najczęściej zgłaszanych dolegliwości w gabinecie lekarza psychiatry, a problem dotyczy około 40 % społeczeństwa polskiego. Najczęściej dotyka on kobiet oraz osób starszych, ponieważ wraz z wiekiem zmniejsza się potrzeba snu.

Pacjenci relacjonują zbyt krótki sen lub subiektywnie odczuwany niedostatek snu, kiedy śpią dużo, ale nie czują się wypoczęci. Warto więc odpowiedzieć sobie na następujące pytanie: Kiedy mówimy o przejściowym problemie, a kiedy bezsenność może być objawem poważnej choroby?

W wielu przypadkach początek bezsenności jest nagły i następuje pod wpływem stresów życiowych. Może ustąpić po ustaniu czynnika wyzwalającego lub przejść w stan przewlekły. Każde przedłużające się powyżej 4 tygodni kłopoty ze snem powinny być skonsultowane u specjalisty. Są niebezpieczne o tyle, że zwykle pociągają za sobą konsekwencje w postaci permanentnego zmęczenia, poczucia niewydolności czy chociażby zaburzeń koncentracji utrudniających codzienne funkcjonowanie. Bardzo istotne jest, aby specjalista ocenił, czy towarzyszą im dolegliwości takie jak: lęki, drażliwość, chudnięcie, spadek energii, zaburzenia nastroju, pamięci, uwagi, bóle głowy itp. Bezsenność może być bowiem jednym z pierwszych objawów rozpoczynających się problemów psychicznych (często maskuje objawy depresji) lub rozwijającej się choroby somatycznej ( bezsenność w nadczynności tarczycy). Leczenie nie jest uzależniające i polega wtedy na farmakoterapii choroby podstawowej. Dużym ryzykiem rozwoju zaburzeń snu obarczone są osoby uzależnione. Często bezsenność pojawia się w momencie, gdy mamy rozregulowany tryb życia (np. pracujemy na zmiany).

Sen to „paliwo” do działania

Nie warto bagatelizować trudności z zasypianiem, gdyż proces snu jest bardzo istotny w codziennym funkcjonowaniu człowieka. Sen to „paliwo” do działania, podejmowania dobrych decyzji, logicznego myślenia i czerpania przyjemności z dnia codziennego… Dlatego też jeśli zmagasz się z powyższą trudnością bądź jakąkolwiek inną, nie zwlekaj. Udaj się do specjalisty lekarza psychiatry i/ lub psychoterapeuty, psychologa, aby jak najszybciej przeciwdziałać danemu problemowi. Przecież lepiej zapobiegać niż leczyć!

Benita Włodarczyk – PSYCHIATRA

Poradnia Zdrowia Psychicznego EDUCATIO
Rejestracja : 505-68-54-54
www.educatio.pl

Educatio

/art. sponsorowany/

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje artykuł "Trudności w zasypianiu. Bezsenność. Co robić?"

Zostaw swój komentarz

E-mail nie będzie publikowany.


*

AntySPAM *