Jak skutecznie zmniejszyć stres w pracy

Fot. pixabay.com/CC0 Public Domain

Natłok zadań, nieprzyjemni współpracownicy i jeszcze na dokładkę „dywanik u szefa” – to wszystko może spowodować narastanie stresu, przez który nie tylko źle czujesz się psychicznie, ale także fizycznie. Rozdrażniony gorzej wypełniasz swoje obowiązki i stajesz się niemiły dla koleżanek i kolegów z biura. Jak poradzić sobie ze stresem w pracy? Okazuje się, że jest kilka sposobów, aby przynajmniej go zmniejszyć.

Dziennikarze Portalu Pracuj.pl postanowili o sprawę zapytać Aleksandrę Błażejewską, psychologa i psychoterapeutę. – Stres w 90% zależy od tego, jak sami oceniamy sytuację, a tylko w 10 % jest wynikiem obiektywnego stanu rzeczy – wskazuje Błażejewska, psycholog i psychoterapeuta z Centrum Medycznego ENEL-MED. Jak pokazują badania stres dotyka przede wszystkim osoby o obniżonym poczuciu własnej wartości oraz niższym poczuciu samoskuteczności. Ważne jest, byśmy nauczyli się przejmować nad nim kontrolę. Można to uczynić na cztery sposoby:

Dbaj o siebie!

Aktywność fizyczna, dzięki której w organizmie dochodzi do wydzielania hormonu szczęścia – tak zwanych endorfin to najlepszy sposób na odreagowanie złego dnia. W zdrowym ciele, zdrowy duch!

Zmień sposób myślenia

Ciesz się sukcesami, a porażki traktuj jako nieodzowną część życia, która czasem po prostu się przydarza. – Przeprowadź sam ze sobą wewnętrzną rozmowę antystresową. Zastanów się, jakie automatyzmy dotyczące myślenia o sobie, przysparzają ci dodatkowych napięć i frustracji. Zastanów się, jak postrzegasz swoje sukcesy, a jak porażki? Czy potrafisz cieszyć się z sukcesów, przypisywać je swoim kompetencjom a porażki traktować jako integralną część naszego życia, które muszą się zdarzać, by się czegoś nauczyć i wyjść z impasu umocnionym wiedzą i doświadczeniem? Czy raczej uważasz, że sukces to dzieło przypadku a porażkę generalizujesz uważając, „że jesteś urodzonym pechowcem, któremu nic się nie udaje?- radzi psycholog z Centrum Medycznego ENEL-MED. Tylko odzyskując kontrolę nad swoimi emocjami wyrwiesz się z błędnego kręgu destrukcyjnych myśli!

Ćwiczenia z oddechem

Regularnie ćwicząc oddychanie możesz nauczyć swój organizm odpowiednio reagować na stres. W wolnych chwilach skup się na czynności oddychania. Napinaj mięśnie przy wdechu i rozluźniaj przy wydechu. Zobaczysz, że to działa. Ćwiczenie możesz wykonywać w domu, w pracy, a nawet w autobusie.

Sprawiaj sobie małe przyjemności

Najwięcej szczęścia dają nam małe przyjemności. Jeśli więc masz zły dzień umów się na obiad z dobrą koleżanką lub kolegą. Pożartuj i porozmawiaj o tym, co sprawia ci przyjemność. Kup sobie ładny drobiazg! Te małe przyjemności szybko naładują twoje akumulatory i lepiej stawisz czoła wyzwaniom zawodowym.

Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Przeczytaj artykuł w Portalu Pracuj.pl.

Szukasz pracy? Sprawdź sprawdzone ogłoszenia w sieci

Jeśli obecnie szukasz pracy na pewno przeglądasz ogłoszenia w Internecie. Aktualne oferty pracodawców w Legionowa i okolic można znaleźć między innymi tutaj.

/red/

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje artykuł "Jak skutecznie zmniejszyć stres w pracy"

Zostaw swój komentarz

E-mail nie będzie publikowany.


*

AntySPAM *