Zamknij

Psychologia biznesu, czyli jak zarządzać firmą

07:00, 18.08.2016 Aktualizacja: 12:11, 18.08.2016
Skomentuj

Można by się zastanawiać, co wspólnego z biznesem ma psychologia i pewnie są osoby, które nie widzą żadnych powiązań. A jednak po chwili zastanowienia korelacja ta powinna być oczywista dla każdego, kto ma jakiekolwiek pojęcie o tym jak funkcjonują firmy. Przedsiębiorstwa nie są przecież sztucznymi tworami, ale zhierarchizowanymi zbiorowiskami ludzi, na których wpływ mają różne sytuacje oraz przede wszystkim inni ludzie. Psychologia biznesu to dziedzina zajmująca się wdrażaniem teorii psychologii w warunki biznesowe.



Prowadzenie własnego biznesu oznacza również zarządzanie i to zarówno dobrami materialnymi, jak i zasobami ludzkimi. Należy przy tym pamiętać, że ludzie potrzebują nie tylko odpowiednich warunków do pracy, ale też skutecznej motywacji. To, o czym część pracodawców zapomina, to fakt, że od przepracowanego pracownika o wiele lepszy i efektywniejszy jest pracownik spełniony. Oczywiście nie każdy właściciel firmy może sobie pozwolić na comiesięczne premie, zawsze jednak można zrobić coś, co zbliży pracowników do zarządu i sprawi, że poczują się oni rozumiani i doceniani. Tym czymś może być premia, ale może to być też zwiększenie konkurencyjności, zmienienie podejścia na bardziej kreatywne, zamiast typowego wydawania poleceń czy po prostu możliwość dialogu między pracodawcą a pracownikami.

Żeby firma działała prężnie i się rozwijała, pracodawca (oraz inni pracownicy wyższego szczebla) powinien myśleć wielotorowo - nie wystarczy, że będzie zdawał sobie sprawę z tego, czego on sam chce, musi jeszcze wiedzieć, czego chcą jego pracownicy i co może zrobić, by możliwie najlepiej połączyć oba te pragnienia w jedną spójną całość, której efektem będzie ich spełnienie. Co więcej, takie podejście pracodawcy i managerów najprawdopodobniej sprawi, że inni pracownicy również zaczną inaczej postrzegać swoje cele, co może zaangażować ich do pracy zespołowej, gdyż może się okazać, że choć samodzielnie trudno jest jakiś cel osiągnąć, to jednak w grupie staje się on o wiele łatwiejszy do realizacji. Nauczy to pracowników szukania pomocy u innych i dzielenia się sukcesami.

Psychologia biznesu to jednak nie tylko działania dotyczące zarządzania firmą od wewnątrz, to również przewidywanie reakcji i oczekiwań klientów czy kontrahentów. Chodzi o takie pokierowanie rozmową, by przekonać innych do swoich racji, tak by zyskać jak najwięcej dla swojej firmy. To techniki opisane przez psychologię, ale używane też przez reklamodawców i sprzedawców, w celu takiego przedstawienia produktu, by wpłynąć na jego odbiór przez klientów.

Psychologowie biznesu na chwile obecną najczęściej są zatrudniani przez firmy jako konsultanci - taka forma współpracy pozwala właścicielom firm na doraźne konsultacje w strawach związanych głównie z poprawą efektywności pracowników czy usprawnieniem komunikacji wewnątrz firmy. Osoby specjalizujące się w psychologii biznesu często też współpracują z działem HR, pomagając przy tworzeniu szkoleń oraz z działem Public Relations, koordynując działania marketingowe. Do ich zadań często też należy badanie i przewidywanie zachowań potencjalnych klientów na sprzedawany przez firmę produkt.

Źródło: http://www.jakubbbaczek.pl

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%