Zamknij

Nieuznana reklamacja za brak opakowania. To wbrew przepisom!

12:07, 24.11.2014
Skomentuj

Kupujemy produkt w sklepie tradycyjnym lub internetowym. Po kilku dniach lub tygodniach okazuje się, że nie działa tak jak powinien. Reklamujemy go, lecz wyrzuciliśmy oryginalne opakowanie. Sprzedający nie chce przyjąć przez to reklamacji. Co w tej sytuacji?

Obowiązujące przepisy nie dają prawa do odmowy przyjęcia reklamacji przez sprzedawcę z uwagi na brak oryginalnego opakowania. Klient ma możliwość zareklamowania zakupionego produktu i bez niego. Należy jednak zdecydować z jakiej możliwości reklamacyjnej skorzystamy: czy z gwarancji dawanej przez producenta, czy z tytułu niezgodności towaru z umową sprzedaży.

Gwarancja a niezgodność z umową sprzedaży


Reklamując wadliwy produkt z tytułu gwarancji sprzedawca/producent może wymagać od nas dostarczenia towaru w opakowaniu, w którym został zakupiony lub/i dostarczony. Zapisy gwarancji są indywidualnie ustalane przez każdego z producentów i istnieje w tym przypadku całkowita dowolność w ich formułowaniu. Inaczej rzecz ma się jeśli reklamujemy towar z tytułu niezgodności z umową sprzedaży, czyli np. na fakturę, paragon. W tym przypadku sprzedający przy reklamacji nie może wymagać od nas dostarczenia produktu w opakowaniu, w którym został zakupiony. Odnosi się to zarówno do zakupu tradycyjnego, jak i dokonanego przez Internet. W reklamacji dokonywanej wysyłką wymagane może być od nas jedynie zapakowanie produktu w taki sposób by nie uległ większym uszkodzeniom w trakcie transportu.

Ważne! Kupujący ma dowolność wyboru z jakiego tytułu chce dokonać reklamacji. Zakupiony produkt możemy zareklamować z tytułu niezgodności z umową sprzedaży w okresie do dwóch lat od chwili zakupu.

Używany towar też podlega reklamacji


Często zdarza się, że sprzedający informują w swoich regulaminach kupujących o tym, że reklamowany produkt "nie może nosić śladów użytkowania". Tego typu zapisy także nie są zgodne z prawem. Mamy bowiem prawo po dokonaniu zakupu na odpakowanie towaru i sprawdzenie jego działania. Reklamacji można dokonać nawet po roku użytkowania danego produktu, jeśli ten przestanie działać.

Nie uwzględniono reklamacji, co dalej?


Jeżeli towar uległ uszkodzeniu nie z naszej winy, kolokwialnie mówiąc odmówił posłuszeństwa, możemy go zareklamować. W przypadku, gdy reklamacji nie uzna sprzedający, z powodu braku oryginalnego opakowania lub innego powodu, mamy obowiązek poinformować go o obowiązujących przepisach. Dobrze jest również wyegzekwować pisemną odmowę uznania reklamacji. Będzie ona cennym dowodem w przypadku dalszego postępowania. Następnie należy udać się do Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów i opisać przebieg sprawy. Rzecznik może skontaktować się ze sprzedawcą i spróbować rozwiązać sprawę lub wystosować oficjalne pismo. Na tym zwykle większość spraw się kończy i reklamacja zostaje uznana. W ostateczności można złożyć skargę do Izby Handlowej, która zadecyduje o nałożeniu kary finansowej na sprzedawcę.

Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów w powiecie legionowskim
Agnieszka Załuska
Tel.: 22 764 01 24
e-mail: [email protected]

Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów w powiecie nowodworskim
Joanna Mikołajczyk - Tyszka
Tel.: 22 765 32 38
e-mail: [email protected]

 

/nk/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%