Zamknij

Mgły nie utrudnią pracy lotniska w Modlinie? ILS kat. II od maja

15:37, 04.04.2014 Aktualizacja: 10:06, 06.12.2015
Skomentuj
reo

Od 1 maja Port Lotniczy Warszawa/Modlin uruchomi systemem ILS kat. II, który umożliwia wykonywanie operacji lotniczych w gorszych warunkach pogodowych. Do tej pory tylko warszawskie Okęcie - jako jedyny port w kraju - dysponował tak zaawansowanym systemem.

Elementy systemu ILS, fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin

28 marca, decyzją Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, modlińskie lotnisko stało się drugim portem lotniczym w Polsce, posiadającym certyfikat, uprawniający do zabezpieczania operacji lądowania w systemie ILS kat. II. W praktyce jego stosowanie rozpocznie się od 1 maja. System umożliwiał będzie wykonywanie operacji lotniczych w gorszych warunkach pogodowych. Obecnie lotnisko w Modlinie używa ILS kat. I.

Czym jest ILS?

ILS, czyli instrumentalny system lądowania, to oparte na sygnałach radiowych urządzenie, które umożliwia lądowanie przy obniżonej widzialności. Jeśli w samolocie są zainstalowane odpowiednie przyrządy nawigacyjne, ILS umożliwia automatyczne doprowadzenie samolotu niemal do punktu przyziemienia na pasie startowym. Najwyższą kategorią ILS-a jest trzecia, która umożliwia lądowanie w warunkach niemal zerowej widzialności. Taki system jest jednak niezwykle drogi w instalacji, bo wymaga nie tylko precyzyjnych urządzeń radiowych, ale także zmian w oświetleniu i oznakowaniu lotniska oraz wdrożenia specjalnych procedur. W tej chwili żadne polskie lotnisko nie ma ILS-a kategorii trzeciej, a jedynie port Chopina rozważa jego instalację. Tak wysoka kategoria systemu podnosi także  koszty funkcjonowania lotniska, co przełożyłoby się na cennik dla przewoźników. O systemie ILS na modlińskim lotnisku pisaliśmy także w tej wiadomości oraz w tej wiadomości.

Elementy systemu ILS, fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin

/wł/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%