Zamknij

Legionowski: Kolej do Zegrza nadal w sferze marzeń?

12:25, 26.02.2016 Aktualizacja: 12:19, 13.12.2021
Skomentuj

Niestety wszystko wskazuje na to, że szumnie zapowiadana podczas kampanii wyborczej do samorządu w 2014 roku linia kolejowa do Zegrza w dalszym ciągu pozostaje w sferze marzeń lokalnych włodarzy. Od jesieni 2014 roku niewiele się w tej sprawie zmieniło, no może poza tym, że podpisano dwa listy intencyjne, a prace wstępnie zaplanowano, o ile starczy pieniędzy, na lata 2017-2020.



Redakcja Legio24.pl postanowiła sprawdzić jak idzie realizacja jednego ze sztandarowych pomysłów przedwyborczych byłego już legionowskiego starosty, a obecnie posła PO Jana Grabca, a mianowicie rewitalizacja linii kolejowej do Zegrza. Niestety stwierdzamy, że niewiele w sprawie ruszyło, choć od wyborów i kampanii wyborczej minął już ponad rok.

Co wiemy o realizacji inwestycji?


Na pewno wiemy tyle, że w sprawie rewitalizacji linii kolejowej do Zegrza podpisano dwa listy intencyjne, które zakładają ścisłą współpracę przy realizacji tej inwestycji wielu instytucji i samorządów lokalnych. Pierwszy podpisano jesienią 2014 roku - przy okazji wyborów samorządowych, drugi jesienią 2015 roku - przy okazji wyborów do parlamentu, w których startował z list Platformy Obywatelskiej Jan Grabiec.

Dodatkowo inwestycja, która ma być sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (RPO) na lata 2014 - 2020 została wpisana na listę rezerwową inwestycji PKP PLK. Bytność inwestycji na liście rezerwowej nie daje jednak 100% pewności jej realizacji.

Co zrobili urzędnicy?


To tyle jeśli chodzi o fakty. Drążąc temat zapytaliśmy sygnatariuszy listów intencyjnych, co zrobili przez rok, aby pociągi do Zegrza mogły w końcu ruszyć. Najciekawszą odpowiedź otrzymaliśmy od Igora Krajnowa, rzecznika Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Takiego braku zainteresowania tematem się nie spodziewaliśmy - Stolica ma być tutaj jedynie realizatorem usługi. Jak będziemy mieli po czym jeździć to uruchomimy z pewnością linię SKM. Podtrzymujemy to co zostało zadeklarowane w liście intencyjnym - napisał w odpowiedzi na nasze pytania rzecznik ZTM-u.

Wymijającą odpowiedź uzyskaliśmy także z Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, który także bierze czynny udział w realizacji inwestycji. - Następnym krokiem w kierunku uruchomienia regularnych połączeń do Zegrza będzie ustalenie zasad świadczenia usług przewozowych i partycypowania w kosztach jej utrzymania (przez ZTM i lokalne samorządy). Dokładne szczegóły dotyczące terminów rozpoczęcia i zakończenia prac remontowych oraz uruchomienia połączeń SKM będą znane po zakończeniu rozmów i podpisaniu stosownych porozumień - napisał Konrad Klimczak z Biura Prasowego Miasta Stołecznego Warszawy.

Z kolei Joanna Kajdanowicz, rzeczniczka Starostwa Powiatowego w Legionowie w ogóle nie uznała sprawy za ważną. Dlaczego tak sądzimy? Na odpowiedź na nasze pytania czekaliśmy ponad dwa tygodnie. Pomogło dopiero przypomnienie, w którym zastrzegliśmy, że opublikujemy materiał bez informacji pochodzących z legionowskiego Starostwa. To dziwne, bo innym - niezwiązanym z powiatem legionowskim instytucjom - wystarczyło maksymalnie dwa dni na skonstruowanie i dostarczenie nam niezbędnych informacji. Co więc pisze rzecznik legionowskiego starosty? Przede wszystkim przypomina, że to powiat legionowski był inicjatorem całego przedsięwzięcia i doprowadził do podpisania listów intencyjnych, w tym ostatniego z jesieni 2015 roku. - Od tego czasu powiat pozostaje w stałym kontakcie z przyszłym inwestorem, czyli PKP PLK, po którego stronie pozostaje przygotowanie dokumentacji technicznej oraz dokumentów niezbędnych do ubiegania się o środki w ramach RPO Mazowsze 2014-2020. W najbliższym czasie planowane jest kolejne spotkanie z podmiotami zainteresowanymi realizacją inwestycji, dotyczące stopnia zaawansowania przygotowania dokumentacji projektowej - pisze Joanna Kajdanowicz, rzecznik prasowa Starostwa Powiatowego w Legionowie.

Skoro już wywołaliśmy do tablicy PKP PLK, który ma realizować inwestycję remontu torowiska to warto poznać także przygotowania, jakie wykonała ta firma. - 25 lutego 2015 r. został podpisany List Intencyjny pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w którym strony wyraziły wolę zrealizowania inwestycji dotyczącej reaktywacji linii kolejowej Wieliszew - Zegrze w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Projekt pn. Prace na linii kolejowej nr 28 na odcinku Wieliszew - Zegrze został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 roku, który uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 września 2015 r. został zatwierdzony do realizacji. 16 października ub. r. podpisano kolejny List Intencyjny o współpracy w zakresie rewitalizacji i utrzymania linii kolejowej nr 28 na odcinku Wieliszew - Zegrze Południowe, pomiędzy PKP PLK S.A. a Województwem Mazowieckim, Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie oraz Powiatami i Gminami powiązanymi z projektem. Inwestycję realizować będzie PKP PLK S.A., przy czym, o realizacji prac przesądzi dostępność środków finansowych w ramach RPO. Zgodnie z KPK szacunkowa wartość projektu wynosi 17 mln zł, należy jednak pamiętać, że ostateczne koszty będą potwierdzone na etapie Studium Wykonalności. Prace zaplanowano na lata 2017 - 2020 - pisze w odpowiedzi na nasze pytania Mirosław Siemieniec z PKP PLK.

Co planują zrobić?


Linia do Zegrza, stanowiąca odgałęzienie o długości około 3 km od linii Legionowo - Tłuszcz, zostanie zmodernizowana, zelektryfikowana i wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Zegrzu Południowym powstanie stacja, zbudowany zostanie także nowy przystanek przy przecięciu linii kolejowej z ul. Modlińską w Wieliszewie. Docelowo - po zakończeniu wszystkich prac modernizacyjnych w Warszawskim Węźle Kolejowym - planowane jest uruchomienie połączenia z Zegrza przez Legionowo, Warszawę Gdańską (przesiadka do linii metra M1), Warszawę Koło (przesiadka do linii metra M2), Warszawę Zachodnią i Służewiec do Piaseczna. Wcześniej - jej obsługę zapewnią wydłużone kursy S3 i S9.

/red/

Czytaj więcej na ten temat:


 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(17)

FilipFilip

0 0

@Daro
To powiesić sieć cóż to są 3 km szlaku.
A szynobus może kursować i z W-wy lub z Legionowa. Dla powiatu nic nowego takie przesiadki.
Również uważam, że co napisał "Kwiatkowski" jest niestety faktem. Pokaz klaunów przed wyborami przebranych za "kolejarzy" i spotkanie w Zegrzu aby dobrze zjeść i pochlać za nasze pieniądze, a dobro społeczne wyborców mieć głęboko w dupie. Nie dziw potem, że PiS wygrywa czy inne bractwo oszołomów. 22:37, 02.03.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

KrzyśKrzyś

0 0

Czyli standard.


Prośba do redakcji aby raz w miesiącu pisała do wszystkich osób które brały udział w spotkaniach i podpisały się pod listem intencyjnym, wiadomość e-mail z pytaniem co zrobili w sprawie kolei do Zegrza.
Może jak będziecie ich nękać pytaniami to może coś się zacznie dziać. 20:04, 26.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MopsMops

0 0

Wszyscy mają w d.pie a wyborcy ich nie rozliczaja. O kolej najbardziej powinien zabiegać Burmistrz Serocka, bo task naprawdę tylko ta gmina nie ma dobrego połączenia z Warszawą. 22:56, 26.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DaroDaro

0 0

Dla mnie to są jedynie wymówki, ile może kosztować modernizacja 3km trasy kolejowej
Wystarczyłyby zwykłe chęci i już od dawna pociągi dojezdzałyby do Zegrza
Tyle tylko co obiecać na następne wybory ??? 23:50, 26.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZygaZyga

0 0

Tak to czytam i zastanawiam się kto jest odpowiedzialny za realizację tego projektu? Zdaje się, że nikt! W takich sytuacjach, rozmytej odpowiedzialność... nie spotkałem się z możliwością zrealizowania czegokolwiek. 08:15, 27.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

VegaVega

0 0

Tych matołów można nękać pytaniami co dziennie a i tak tego samego się dowiemy, czyli że kiedyś będzie linia zmodernizowana.
Pluj świni w oczy to pomyśli że to deszcz pada.
Za to przed wyborami następuje jak zwykle fala obiecanek.
Szkoda słów na tych darmozjadów. 09:32, 28.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DaroDaro

0 0

Firma Swedwood - należący do Ikei producent mebli - w dwa miesiące zrewitalizowała odcinek Szczytno - Wielbark linii kolejowej nr 35. Wydała na to ponad 150 tys. zł. - wszystko po to, żeby ograniczyć ruch ciężarówek do fabryk
Prace nad przywróceniem przejezdności linii kolejowej rozpoczęły się 18 marca, a ostateczny odbiór robót nastąpił już 5 maja. - Za wszystkie usługi zapłaciliśmy ponad 150 tysięcy złotych - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Marcin Witkowski ze SwedWood. Fabryka otrzymała nieodpłatnie na potrzeby remontu materiały staroużyteczne o wartości 80 tysięcy złotych od zarządcy infrastruktury PKP PLK. Prace zlecone przez Swedwood prowadzone były przez wybrane w konkursie firmy z Wielbarka, Nidzicy i Kotlina. W ramach prac naprawiono most, wycięto krzewy i zarośla wzdłuż linii na odcinku 20 kilometrów, wymieniono część podkładów i podrozjezdnic.

Cytat pochodzi z portalu Rynek Kolejowy

A tu proszę od paru lat biją pianę aby przywrócić do ruch 3km odcinek linii kolejowej 08:46, 29.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TadeuszTadeusz

0 0

Na dworcu w Legionowie jest miejsce na peron dodatkowy od strony Piasek. Stąd mogłyby kursować szynobusy do Zegrza, oraz do Wieliszewa, nad zalew. Tory są tam również i dochodzą do samego zalewu, i osiedla przy wodociągach. Rozwiązanie proste i praktyczne, a i dworzec w Legionowie zyskałby rzeczywisty status przesiadkowego. 17:41, 29.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

VegaVega

0 0

@Tadeusz
Przy peronie nr.2 są dwa tory i możliwość jazdy do Zegrza. Od biedy pociągi mogą kursować wahadłowo od st.Wieliszew a Wieliszew jest skomunikowane z L-wem i Warszawą w miarę poprawnie chociaż nie idealnie. Ale infrastruktura jest, tabor przewoźnicy również mają oby tylko podróżni dopisali. 3 km toru PKP przy odrobinie chęci w 2 tygodnie mogła by zrewitalizować. Nie myślę tutaj o V-160km/h ale powiedzmy 60-80km/h wystarczy dla potrzeb szynobusa.
Swoją drogą złodziejska mafia, która wpadła na pomysł "sprywatyzowania" tej linii dla potrzeb bazy samochodowej powinna sama teraz sfinansować remont a i jeszcze czynnie w nim uczestniczyć. 19:48, 29.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PawelPawel

0 0

Troche nie powazne to porownywanie mpdernizacji tej linii do tej dla ikei, tam poprostu wymieniono czesc podkladow i wycieto krzaki. Do zegrza bedzie masa innej roboty, sama elektryfikacja i srk to ogromny koszt, a znając rozmach modernizacji za srodki z ue to i tory z podtorzem od nowa polozą. Niemniej jednak ja to osobiscie odbieram za kielbase wyborczą i wątpię w realizacje tej inwestycji. Z reszta dla tych gmin koszt uruchomienia pociagow tam moze byc nie do udzwigniecia 20:07, 29.02.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JOLKAJOLKA

0 0

Do Zygi.Wszyscy wiedzą,że to była obietnica wyborcza.Pan starosta zabiegał o głosy,bo startowal do sejmu,a teraz to mu "rybka",grzeje POsadkę jako rzecznik PO,to nie w glowie mu Zegrze. 20:54, 01.03.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DaroDaro

0 0

Wiem że nie można porównywać modernizacji linii którą zrobiła Ikea do tej do Zegrza ale chodziło mi że wystarczą dobre chęci i można zrobić wiele
Linia była kiedyś zelektryfikowana, słupy trakcyjne powinny jeszcze stać
Po prostu nie ma chęci aby tę linię reaktywować, każdy chce brać, żyć z tych którzy przyjadą na Zalew ale dać już coś od siebie to już nie 22:43, 01.03.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZygaZyga

0 0

Jolu ja bym tu napisał mocniej, że to była nie "obietnica wyborcza" a Oszukaństwo Wyborcze! 08:03, 02.03.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KWIATKOWSKI Z LEGIONKWIATKOWSKI Z LEGION

0 0

ŁATWIEJ W POLSCE ZBUDOWAĆ OD PODSTAW STACJĘ W m. WŁOSZCZOWA NIŻ REWITALIZOWAĆ LINIĘ WIELISZEW - ZEGRZE. JEDEN POSEŁ Z PISu BYŁ W STANIE TO ZAŁATWIĆ (W KILKA MIESIĘCY), A KILKU LEGIONOWSKICH POSŁÓW Z PLATFORMY I PSLu PRZEZ 8 LAT STĘKAŁO, PIERDZIAŁO W STOŁKI I ROBIŁO GŁUPIE MINY W KOLEJARSKICH CZAPKACH....ILE GORZAŁY NA TO KONTO WYCHLALI TO JUŻ NIE ZLICZĘ..... 11:05, 02.03.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FilipFilip

0 0

@Pawel
A cóż to za robota na tym aż 3km odcinku.
Odchwaścić, wymienić spróchniałe podkłady na nowe, elektryfikowanie tego odcinka nie jest niezbędne. Nie jest to linia magistralna czy o dużym nasileniu ruchu aby ładować tam wagon kasy. Szynobusy spalinowe jakoś obsługują linię Nasielsk - Sierpc czy Reda - Hel i nikt jakoś nie myśli tego elektryfikować.
Z urządzeń srk wystarczy zabezpieczenie przejazdu na DW631 ul.Modlińska lub miejscowe ograniczenie V pociągów i osłonięcie przejazdu znakami STOP.
Naprawdę linia nie wymaga dużego nakładu środków, więcej potrzeba tu dobrej woli urzędniczków i ich chęci żeby reaktywować tę linię a właściwie odcinek Wieliszew - Zegrze. Tego niestety brakuje każdemu czy to w gminach Powiatu legionowskiego czy u zarządcy infrastruktury na przewoźnikach kończąc.
Równie dobrze można zapytać dlaczego linia Legionowo - Tłuszcz i jej potencjał nie jest wykorzystywany. Przecież pociągi mogły by swobodnie obsługiwać tę linię jak to było dawniej. Pociąg Warszawa - Nieporęt brzmi dość zachęcająco :-) 11:50, 02.03.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DaroDaro

0 0

Bez elektryfikacji reaktywacja tej linii nie ma raczej sensu. Od Zegrza do Wieliszewa szynobus i przesiadka do SKM w Wieliszewie, to bez sensu
Powieszenie sieci trakcyjnej to pikuś tym bardziej że słupy trakcyjne przynajmniej ostatnio stały
Kwiatkowski ma rację, zrobiono szopkę aby zrobić lans w mediach, popić i pojeść 12:27, 02.03.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kwiatkowski z LLegioKwiatkowski z LLegio

0 0

ODBUDOWA NAWIERZCHNI I TOROWISKA MIĘDZY WIELISZEWEM A ZEGRZEM ORAZ PERONU W ZEGRZU, NIE POWINNY STANOWIĆ WIĘKSZEGO PROBLEMU. TO JEST TYLKO KWESTIA DECYZJI I NIEWIELKIEJ KASY. SWOJEGO CZASU BYŁO REGULARNE POŁĄCZENIE KOLEJOWE MIĘDZY ZEGRZEM A WARSZAWĄ GDAŃSKĄ I POWINNO WRÓCIĆ, TYM BARDZIEJ ŻE DROGI POWOLI KORKUJĄ SIĘ A LUDZI I AUT PRZYBYWA. KOLEJARZE BĘDĄ ZADOWOLENI BO PRZYBĘDZIE PASAŻERÓW I WPŁYNIE IM WIĘCEJ GOTÓWKI. NIECH TYLKO KTOŚ NIE WPADNIE NA POMYSŁ BUDOWY EKRANÓW, BO ZESZPECĄ WIDOKI. 21:23, 03.03.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%