Legionowska Akademia Jazdy: Czy wolno wyprzedzać karetkę na sygnale?

Fot. Akademia Auto Świat w Legionowie

Szanowni zmotoryzowani. Czy można wyprzedzić karetkę albo policję jadącą na sygnale? Jak zachowywać się widząc pojazdy uprzywilejowany? Jak rozpoznać, czy wolno wyprzedzać? Takie pytania ostatnio spłynęły od Państwa.

Jazda samochodem to przede wszystkim nauka przewidywania oraz odpowiednie reakcje na sytuacje na drodze. Miejscem, gdzie instruktor powinien nauczyć prawidłowych reakcji na pojawienie się pojazdu uprzywilejowanego na drodze to oczywiście szkoła jazdy. Wielu z nas lekcje nauki jazdy ma już dawno za sobą, a polskie przepisy nie wymagają uzupełniania wiedzy z zakresu przepisów ruchu drogowego.

Ułatwić przejazd, nie blokować drogi

W przypadku spotkania karetki czy straży pożarnej, najważniejsze jest ułatwienie przejazdu, a nie bezmyślne blokowanie drogi. Wielu kierowców widząc za sobą karetkę na sygnale jak najszybciej chce się zatrzymać, co często powoduje zatrzymanie także karetki i spowolnienie dotarcia do poszkodowanego.

Jak rozpoznać pojazd uprzywilejowany? Aby spełniać kryteria samochodu uprzywilejowanego muszą być spełnione jednocześnie 3 warunki – przypomina Waldemar Janczak, instruktor w Akademii Auto Świat w Legionowie:

    1. Samochód wysyła sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych.
    2. Jednocześnie wysyła sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie.
    3. Samochód jedzie z włączonymi światłami mijania lub drogowymi.

Określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego (art. 2 pkt 38 Ustawy Prawo o ruchu drogowym).

Pojazdem uprzywilejowanym nie jest więc ten pojazd, który ma jedynie włączone niebieskie lub czerwone światła błyskowe. Pojazd służb ratunkowych czy policji nie spełniający tych kryteriów powinien być traktowany jak każdy inny uczestnik ruchu.

Oprócz straży pożarnej, policji i zespołów ratownictwa medycznego pojazdami uprzywilejowanymi mogą być samochody m.in.: sił zbrojnych, służby więziennej, służby parku narodowego, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu i kontroli skarbowej.

Kierowcy samochodów uprzywilejowanych mogą korzystać z udogodnień w ruchu drogowym. Oczywiście, muszą przy tym zachować wzmożoną uwagę i skoncentrować się oraz stosować zasadę ograniczonego zaufania.

– Zabrania się kierującemu wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego w obszarze zabudowanym – przypomina Janczak. Takie zachowanie jest wykroczeniem, za które grożą nam 3 punkty karne i 300 zł mandatu.

Poza obszarem zabudowanym pojazd taki spokojnie możemy wyprzedzić.

Jak zachowywać się, słysząc pojazd uprzywilejowany ?

Przede wszystkim nie powinniśmy panikować tylko zachowywać się tak, aby jak najsprawniej ułatwić mu przejazd. Zabronione jest bierne czekanie na to, aż inni kierowcy ustąpią miejsca. Ustępujący pierwszeństwa musi jednak uważać, żeby nie spowodować zagrożenia, np. nie wystraszyć pieszego na przejściu. Najczęściej wystarczy podjechać do przodu lub zjechać na pobocze. Możemy skorzystać np. z trawnika obok drogi bądź z tzw. wyłączeń jezdni (pomalowane w ukośne pasy). W przypadku zakorkowanych miast niezbędna jest współpraca kierowców. Po przejeździe auta uprzywilejowanego wracamy na swoje miejsce. Zabronione jest „podczepienie się” pod pojazd jadący na sygnale i próba szybszego przemieszczania się. Za takie cwaniackie zachowanie grozi mandat karny.

Odpowiednie reagowanie na pojazdy uprzywilejowane, szczególnie w zakorkowanych miastach może nie tylko przyspieszyć akcję ratunkowa ale realnie uratować komuś życie. Pamiętajmy o tym słysząc na drodze syrenę.

Porad udziela mgr Maciej Janczak z ośrodka szkolenia kierowców Akademii Auto Świat Legionowo tel: 501 868 548, adres do korespondencji: [email protected]
www.autoplus.waw.pl

Akademia auto świat

 

 

 

Przeczytaj także:

 

5 razy komentowano artykuł "Legionowska Akademia Jazdy: Czy wolno wyprzedzać karetkę na sygnale?"

  1. Kwiatkowski z Legionowa | 29/06/2016, godz. 21:51 |

    Jako wieloletni “właściciel” pojazdów uprzywilejowanych napiszę tylko że macie dobrą orientację w kodeksie drogowym, ale oprócz kodeksu drogowego istnieje jeszcze kilka innych przepisów prawa, które mają zastosowanie, gdy dojdzie do wypadku z udziałem pojazdu uprzywilejowanego… Dlatego niektóre sprawy trwają latami, a końcówka bywa zaskakująca. Życzę miłego wieczoru i zwycięstwa naszej drużyny w jutrzejszym meczu z Portugalią ! Dominik, dolej oleju do łba…sporo wejdzie…

  2. @Artur Pan Kwiatkowski zaraz Ci odpisze że nie musi nic czytać bo brał udział w pracach nad tą ustawą… mitoman małomiasteczkowy

  3. panie Kwiatkowski nie życzę panu żeby w razie potrzeby karetka jechała do pana 40km/h i stała na wszystkich czerwonych światłach. Pozdrawiam

  4. Pan Kwiatkowski musi poczytać kodeks drogowy ,kiedy pojazd uprzywilejowany bierze udział w akcji ratunkowej, może nie stosować się do znaków i sygnałów drogowych. Musi zachować jednak szczególną ostrożność, a pojazd powinien wysyłać jednocześnie sygnały świetlne i dźwiękowe.
    Od kiedy to karetka na sygnale czy radiowóz nie może przejechać na czerwonym świetle….A po torowiskach w Polsce to już dawno karetki jezdzą.

  5. Kwiatkowski z Legionowa | 28/06/2016, godz. 07:42 |

    1. Kierujący pojazdami uprzywilejowanymi mają poruszać się zgodnie z przepisami ruchu drogowego, o czym czasami zapominają. Zwyczajowo przymyka się oko gdy przejeżdżają na czerwonym świetle albo jadą pod prąd.
    2. Kierujący pojazdami uprzywilejowanymi też powodują wypadki, więc nie są święci…..
    3. Kierowcy karetek spędzają dużo czasu wolnego, by wyspowiadać się na komendzie z radarowych fotek, gdy jechali do wypadku lub z chorym.
    4. W dużych miastach, wzorem z zachodu, pojazdy uprzywilejowane powinny mieć możliwość jazdy po torowiskach tramwajów – odpowiednio przygotowanych, co ułatwia dotarcie do miejsca zdarzenia lub szpitala.

Zostaw swój komentarz

E-mail nie będzie publikowany.


*

Filtr antySPAMowy - podaj prawidłowy wynik działania matematycznego. *