Zamknij

Legionowska Akademia Jazdy: Jak obniżyć zużycie paliwa?

07:38, 09.02.2016 Aktualizacja: 17:02, 23.11.2019
Skomentuj

Szanowni zmotoryzowani. Witam wszystkich w kolejnym odcinku Legionowskiej Akademii Jazdy. W dzisiejszym poradniku postaram się udzielić kilku wskazówek, jak skutecznie obniżyć spalanie paliwa. Co prawda ceny paliwa spadły do ogólnie akceptowalnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby nasz samochód palił mniej.

Zastanawiamy się, czy codzienne podjeżdżanie do sklepu, załatwianie kilku spraw oddzielnie może nas mniej kosztować? Samochody zużywają coraz mniej paliwa głównie dzięki wysiłkom konstruktorów w zakresie ekonomiczności spalania. Możemy pomóc zarówno im, jak i sobie, używając zasad jazdy ekonomicznej. W przypadku codziennego eksploatowania samochodu zagadnienie to jest bardzo popularne i wszystkim zmotoryzowanym chciałbym przedstawić kilka istotnych informacji na ten temat.

Eko-driving, czy eko-jazda to po prostu jazda ekonomiczna. Sprowadza się głównie do takiego sposobu prowadzenia pojazdu, żeby spalał on jak najmniej paliwa, a przez to koszty podróży były jak najniższe. Co ważne chęć do zmniejszenia zużycia paliwa przyczynia się również do bezpieczniejszej jazdy. Rozmawiając na ten temat z uczestnikami szkoleń na prawo jazdy w naszej szkole usłyszałem opinię, że nic nie da tak dużo oszczędności, jak jazda na luzie. Otóż to nie prawda. Jadąc na luzie silnik spala paliwo, gdyż pracuje na wolnych obrotach.

Hamowanie silnikiem


Instruktor z Akademii Auto Świat Legionowo Krzysztof Cieszyński przypomina: nowoczesne jednostki napędowe są tak skonstruowane, że nie spalają paliwa, gdy hamujemy silnikiem. Dla przypomnienia chodzi oto, żeby przed zatrzymaniem jak najwcześniej zdjąć nogę z gazu i pozwolić, aby samochód wytracił prędkość. Sprzęgło wciskamy dopiero, gdy obroty silnika zejdą do ok. 1100 obr/min. Jeśli jechaliśmy na wysokim biegu, to należy go zredukować i powtórzyć czynność. Co istotne - oprócz ograniczenia spalania paliwa - hamowanie silnikiem oszczędza także klocki hamulcowe. - Każdorazowe dojechanie do zatrzymania w ten sposób przyczynia się do jazdy bez spalania, nie opóźniając przy tym czasu naszej podróży - stwierdza Krzysztof.

Płynna jazda


Żeby jeździć szybko i bezpiecznie należy jeździć płynnie. Płynna jazda jest niezbędna przy jeździe ekonomicznej. Dlatego starajmy się jak najrzadziej przyspieszać i jak najmniej hamować, aby nie tracić prędkości, którą musimy zaraz odzyskać. Tu przyda się umiejętność przewidywania i patrzenia daleko przed siebie. Płynna jazda utrzymuje pojazd w takich granicach prędkości, że nie potrzebne jest mocne wciskanie gazu ani gwałtowne hamowanie. Każdorazowe dynamiczne przyspieszanie i hamowanie zwiększa zużycie paliwa. Wszystko to prawda - powstaje jednak pytanie jak w takim razie ruszać, szybko czy powoli? Odpowiedź jest jedna. Ruszamy dynamicznie, nie przeciągając silnika powyżej 2500 obr/min. w przypadku diesel`a i 3500 obr/min dla silników benzynowych, po czym wrzucamy najwyższy możliwy bieg.

Pomijanie biegów


Instruktorzy z Akademii Auto Świat Legionowo podczas szkoleń na kursach prawa jazdy uczą również, że możliwe jest pomijanie biegów. Przykładowo można użyć kombinacji biegów 1,2,3,5 lub gdy nie ma możliwości szybkiej jazdy 1,2,4. Pomijanie biegów pozwala na wcześniejsze osiągnięcie prędkości, przy której jazda będzie najbardziej płynna.

Nie jest wskazane przyspieszanie na wysokim biegu, gdy jedziemy niewielką prędkością. W takiej sytuacji niezbędna jest redukcja biegu na niższy. Dlaczego? Powolne obroty silnika i duże wciśnięcie gazu spowodują, że komputer sterujący będzie chciał jak najszybciej spełnić nasze życzenie, czyli rozpocznie się dozowanie dużej ilości paliwa. Taka jazda nie jest jazdą ekonomiczną. Dlatego obroty powinny być dopasowane do prędkości.

Jazda ekonomiczna to nie tylko oszczędzanie paliwa, choć na tej podstawie najłatwiej obliczyć ekonomiczność jazdy. To również znacznie mniejsze zużycie innych elementów takich jak hamulce, opony, sprzęgło oraz ogólnie mniejsze zużycie samochodu czyli jego dłuższa żywotność. Mniejsza awaryjność i mniej napraw to również zmniejszenie kosztów utrzymania pojazdu, a tym samym ekonomiczność jazdy. W następnym odcinku przedstawię dalsze techniki na płynną, szybką i zarazem ekonomiczną jazdę.

Jeśli macie Państwo jakieś sugestie do poruszanych tematów lub chcielibyście abym napisał o czymś szczególnym to proszę o kontakt przez e-mail: [email protected]

Porad udziela mgr Maciej Janczak z Ośrodka Szkolenia Kierowców Auto Plus - Akademii Auto Świat w Legionowie.
Adres do korespondencji: [email protected]




 

 

 

Przeczytaj także:


 


Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%