Koleje Mazowieckie zakupią nowe pociągi

Fot. JM/Legio24.pl

Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość zamówienia to ponad 2 miliardy 271 milionów złotych netto.

Koleje Mazowieckie eksploatują obecnie 316 pojazdów kolejowych, są to głównie elektryczne zespoły trakcyjne (ezt), wagony piętrowe do składów pus-pull i spalinowe autobusy szynowe.  W dalszym ciągu większość pojazdów użytkowanych przez KM to pojazdy po modernizacjach, ale w dużym stopniu wyeksploatowane. Dlatego spółka zamierza wycofać z ruchu do 2022 roku 39 ezt i zastąpić je nowoczesnymi składami. W takiej sytuacji KM planuje zakupy nowego taboru, co zapewni zwiększenie potencjału przewozowego, a także podniesie jakość świadczonych usług
i poziom bezpieczeństwa.

– Chcemy nabyć większą liczbę taboru jednego typu, co ma niebagatelne znaczenie przy jego eksploatowaniu. Pozyskanie nowych pojazdów przełoży się także na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów po Mazowszu. Będziemy mogli również zwiększyć zestawienie pociągów,
a równocześnie zapewnić większą rezerwę taborową, co wpłynie pozytywnie na realizację rozkładu jazdy pociągów – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Na nowe składy jeszcze poczekamy

Przedmiotem zamówienia jest zawarcie umowy ramowej na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2018 – 2022 wraz z pakietami naprawczo-pozderzeniowymi, szkoleniami pracowników w zakresie obsługi dostarczonych pojazdów i dostawą symulatora. W zakres zamówienia wchodzi także wieloletnie serwisowanie taboru przez producenta (wykonawcę).

Plan zakupu 71 nowych ezt obejmuje:

  • 61 ezt pięcioczłonowych, które zostaną skierowane głównie do obsługi połączeń w relacjach: Warszawa – Działdowo (6 ezt), Sochaczew – Warszawa – Celestynów (12 ezt), Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki (12 ezt), Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Modlin (15 ezt), Warszawa – Tłuszcz (16 ezt).
  • 10 ezt dwuczłonowych, które zostaną skierowane do obsługi połączeń Radom – Drzewica, Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Dęblin czy Radom – Warka.

Jakie wymagania?

Podstawowe założenia techniczne dla pojazdów to:

  • pełna zgodność ze wszystkimi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności – pojazdy wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania ruchem kolejowym),
  • jednoprzestrzenne wnętrza wagonów,
  • prędkość nie mniejsza niż 160 km/h
  • nowoczesne drzwi wejściowe w systemie odskokowo-przesuwnym,
  • klimatyzowane wnętrze,
  • wyposażenie w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowego dostępu do Internetu,
  • napęd z zastosowaniem silników asynchronicznych,
  • wyposażenie w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
  • platforma dla osób niepełnosprawnych,
  • możliwość mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów,
  • toalety z obiegiem zamkniętym, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • wyposażenie w interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej,
  • wyposażenie w defibrylatory AED.

– Wykonawca, z którym zostanie zawarta umowa, na dostawę ezt, zostanie wyłoniony w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Umowa ramowa zostanie zawarta na osiem lat z jednym wykonawcą. Taka umowa będzie gwarancją dostawy taboru jednego typu, na czym najbardziej nam zależy – mówi Czesław Sulima.

Wartość zamówienia to ponad 2 miliardy 271 milionów złotych (netto). Zamówienie w części dotyczącej inwestycji, tj. zakupu pojazdów, szkolenia z dostawą symulatora oraz dostawa pakietów naprawczo-pozderzeniowych będzie współfinansowane ze środków unijnych. Szacowane dofinansowanie będzie na poziomie 50 proc. wydatków kwalifikowanych projektu. Koszty serwisu utrzymaniowego będą pokrywane w ramach bieżących wydatków spółki.

/red, KM/

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje artykuł "Koleje Mazowieckie zakupią nowe pociągi"

Zostaw swój komentarz

E-mail nie będzie publikowany.


*