Inwestycje warte ponad 2 mld złotych, pociąg „Słoneczny” i dostojny jubilat. Gorący sezon Kolei Mazowieckich

Piętrowy pociąg Kolei Mazowieckich. Fot. KM

Koleje Mazowieckie nie zwalniają tempa realizacji historycznego zamówienia na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W poniedziałek (7.05) przedstawiciele spółki podpisali trzy umowy: na unijne dofinansowanie zakupu 6 pięcioczłonowych pociągów typu FLIRT, umowę wykonawczą na 6 dofinansowanych z UE pojazdów, a także umowę przedwstępną dotyczącą zamówienia kolejnych 55 pięcioczłonowych pojazdów. Inwestycja warta jest w sumie ponad 2 miliardy złotych.

Podpisując umowę na dostawę 6 pierwszych pojazdów FLIRT, Koleje Mazowieckie kontynuują realizację podpisanej 17 stycznia umowy ramowej dotyczącej zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych. Umowa opiewa na ponad 2,2 mld zł i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to 96,16 mln zł. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ i wynosi 580 mln zł. Na realizację inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad miliard zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.

– Trudno sobie wyobrazić rozwój Mazowsza bez przewozów kolejowych. Koleje Mazowieckie od 13 lat umożliwiają mieszkańcom dotarcie do pracy czy szkoły. Obecnie są też najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju. Tak duży kontrakt to z jednej strony zwiększenie komfortu podróżowania i możliwości operacyjnych spółki. Z drugiej to impuls rozwojowy dla całego województwa. Nowoczesne pociągi będą produkowane w Siedlcach, co oznacza, m.in. stworzenie nowych miejsc pracy. Dodatkowo firma Stadler współpracuje z wieloma mazowieckimi partnerami, m.in. dostawcami części do pociągów. To dla nich gwarancja stabilności pracy – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Jakie będą nowe pociągi KM?

Jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), ponadto pojazdy wyposażone będą w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu poziomu 2 ERTMS (ETCS + GSM-R).

Nowe składy to nie jedyna nowość. Na tory wraca „Słoneczny”

Jak informuje Biuro Prasowe Kolei Mazowieckich, podobnie jak w latach ubiegłych, w wakacje na tory wyjedzie pociąg „Słoneczny”. Będzie kursował codziennie od 23 czerwca na trasie Warszawa Zachodnia – Ustka – Warszawa Zachodnia i będzie zestawiony z nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów piętrowych. Jak co roku uruchomieniu „Słonecznego” będą towarzyszyły niespodzianki i akcje promocyjne. Jakie? To na razie tajemnica. Jak powiedziała Katarzyna Łukasik z Biura Prasowego przewoźnika dokładne informacje na ten temat będą znane już niebawem.

Dostojny jubilat. Najstarszy pociąg KM ma już 55 lat!

W środę (9.05) Koleje Mazowieckie świętowały urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołu trakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. „Babcia” – jak mówią o niej kolejarze – swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. Mimo swego wieku „Babcia” na razie nie wybiera się na emeryturę.

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAG Wrocław. Pojazd znajduje się w parku taborowym Kolei Mazowieckich. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 roku zasiliła park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. Następnym krokiem w jej karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania EZT w Tłuszczu. Obecnie „Babcię” można spotkać najczęściej na trasie Ostrołęka – Tłuszcz. Dziś na jej liczniku jest grubo ponad sześć milionów kilometrów.

„Babcia” przeszła kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją – pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne). Dziś „Babcia” jest nieco „podrasowana” – ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych EZT serii EN57 – system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją został zastąpiony systemem Oerlikon.

/red., KM/

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje artykuł "Inwestycje warte ponad 2 mld złotych, pociąg „Słoneczny” i dostojny jubilat. Gorący sezon Kolei Mazowieckich"

Zostaw swój komentarz

E-mail nie będzie publikowany.


*

AntySPAM *