Korzystanie z reklamacji często bywa kłopotliwe. Wielu sprzedających niestety wcale nam tego nie ułatwia, a w formularzach reklamacyjnych automatycznie zaznaczają oni punkt o realizacji reklamacji z tytułu gwarancji. Praktyki te jednak od 25 grudnia podlegają surowym karom. Warto więc zwrócić na takie zachowanie sprzedawców uwagę podczas dokonywania zakupów.
Kilkanaście dni temu, 25 grudnia 2014r. weszła w życie nowa ustawa konsumencka. Dzięki niej reklamacja może być dla nas skuteczniejsza. Do tej pory przy jej dokonywaniu sprzedający nie pytając nas o zdanie często w formularzu odhaczał automatycznie dokonanie reklamacji z tytułu gwarancji. W tym przypadku wszelkie terminy i formy napraw reguluje sam gwarant, czyli najczęściej producent. Mamy natomiast do wyboru jeszcze jedną formę reklamowania towarów, a mianowicie rękojmię*. Zgodnie z nową ustawą taki - niejako automatyczny - wybór sprzedawców będzie teraz surowo karany, a my możemy swobodnie wybierać formę reklamacji.
Gwarancyjne "dobrodziejstwo"
Gwarancja jest "dobrodziejstwem" dawanym przez producentów lub samych sprzedawców na dany produkt. Skorzystanie z niej w chwili reklamacji jest jednak często początkiem problemów i niekończących się napraw. Dzieje się tak dlatego, że zwykle daje ona mniej możliwości, aniżeli wynika z samej rękojmi, której zasady określa ustawa. Producenci prześcigają się w oferowaniu "udogodnień" świadcząc np. gwarancję dodatkowo płatną, w której oferują dokładnie to samo. co przewiduje rękojmia.
Na skorzystanie z rękojmi 2 lata
Należy pamiętać, że przy zakupie każdego towaru mamy 2 lata na dokonanie reklamacji z tytułu rękojmi. Jej zasady określa ustawa i żaden sprzedawca nie może nam jej odmówić, jeżeli towar faktycznie nie spełnia funkcji, do których jest przeznaczony. Przepisy jasno wskazują, że to kupujący wybiera, z jakiego tytułu reklamuje towar. Zatem po zmianie przepisów żaden sprzedawca nie może według własnego uznania wybierać, jak reklamujemy zakupiony towar. Jeśli jednak to zrobi, grożą mu surowe kary.
*Rękojmia - odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. Stosowana przy umowie sprzedaży, ma również odpowiednie zastosowanie do innych stosunków prawnych.
O gwarancji i rękojmi więcej informacji można znaleźć tutaj.
/nk/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz