Zamknij

"Agatka" poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy Jabłonny?

09:18, 26.08.2014 Aktualizacja: 10:28, 27.08.2014
Skomentuj

Obwodnica Jabłonny to miejsce okryte złą sławą. Powodem tego są liczne wypadki i kolizje na odcinku od wjazdu do Jabłonny aż do Legionowa. Mieszkańcy wciąż liczą na poprawę bezpieczeństwa na tym odcinku drogi. Zginęło tu kilka osób. Co się zmieniło? Do tej pory postawiono jedynie znak ograniczający prędkość do 70 km/h. Ile jeszcze ofiar pochłonie ta trasa?

Fot. Legio24.pl

Policja jednoznacznie podaje powody wypadków śmiertelnych, które miały miejsce w ostatnich latach - winni są kierowcy. Urzędnicy gminni mają jednak wątpliwości, czy obwodnica została poprawnie zbudowana. Nieoficjalnie większość rozmówców potwierdza, że łuk drogi na wysokości osiedla Przylesie na obwodnicy jest źle wyprofilowany. Oficjalnie - unika się rozmowy na ten temat. Mieszkańcy nieprzerwanie apelują o poprawę bezpieczeństwa. Jaki skutek dały dotychczasowe interwencje?

Interwencja Gazety Lokalnej Legio Extra

23 lipca z redakcji naszej gazety do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zostało wysłane żądanie dotyczące relacji z dotychczasowych działań, jakie podjął zarządca drogi (GDDKiA). Mając na względzie, że wszystkie dotychczasowe działania, kontrole oraz decyzje dotyczące skrzyżowania i obwodnicy Jabłonny, były daleko niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników drogi, poprosiliśmy Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad o odpowiedź na kilka pytań oraz o udostępnienie protokołów. - Proszę o informacje, co skłoni Państwa do analizy budowy tej drogi? Jakie są procedury do wykonania? Ile osób musi stracić życie i zdrowie, by ktoś się nad tym pochylił? Proszę o informację czy są jakiekolwiek wątpliwości co do budowy skrzyżowania oraz wyprofilowania zakrętu na wysokości osiedla Przylesie. - to tylko niektóre z naszych pytań.

Niejasna odpowiedź

W odpowiedzi na pytania, otrzymaliśmy pismo, w którym GDDKiA niestety nie wyjaśnia wszystkich wątpliwości mieszkańców powiatu legionowskiego. Zarządca drogi tłumaczy jedynie, że obwodnica została dopuszczona do ruchu w 2008 roku na podstawie uzyskanej decyzji pozwolenia na użytkowanie - nie odnosi się w żaden sposób do poprawności budowy skrzyżowania.

Wyniki interwencji?

W ciągu ostatnich 12 miesięcy na wniosek mieszkańców GDDKiA przeprowadziła dwa audyty BRD (Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego). - W bieżącym roku wystąpiliśmy do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o ustawienie fotoradaru. Z informacji uzyskanych od GITD wynika, że fotoradar ten powinien zostać zamontowany jeszcze w br. - pisze w imieniu GDDKiA Zastępca Dyrektora Oddziału inż. Tomasz Kwieciński.

Fotoradar nie stanie w tym roku?

21 sierpnia o godzinie 10.00 na obwodnicy Jabłonny zostało zorganizowane spotkanie w sprawie w/w zmian na drodze krajowej, które mają poprawić bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Według relacji osób, które uczestniczyły w spotkaniu, fotoradar nie stanie w 2014 roku na obwodnicy. Powodem miałyby być brak finansów. - Przedstawiciele instytucji biorących udział w spotkaniu zgłosili następujące wnioski, które mają poprawić stan bezpieczeństwa: zbudowanie barier energochłonnych, zmniejszenie dopuszczalnej prędkości na całej długości drogi, budowa zatok dla policji służących do kontroli kierowców, dodatkowe oznakowanie rond ze szczególnym uwzględnieniem ronda Poniatowskiego (S2). Na środkowym rondzie pojawią się między innymi znaki informujące o tym, że przejście dla pieszych jest szczególnie uczęszczane przez dzieci (tzw. Agatka). Na obwodnicy pojawią się także częstsze kontrole policyjne - informuje o przebiegu spotkania rzecznik gminy Jabłonna Michał Smoliński.

Gdzie leży prawda?

Mimo otrzymania pisma od GDDKiA i konsultacji, nadal nie wiadomo, co zarządca miał na myśli, co zostanie zrealizowane, a co pozostanie jedynie na etapie pustych obietnic. Brak sprecyzowania, jakie urządzenie zapewni bezpieczeństwo na obwodnicy sprowokowało redakcję Gazety Lokalnej Legio Extra do zwrócenia się do GITD z prośbą o weryfikację ustaleń z GDDKiA. - Otrzymaliśmy informacje jakoby w br. na obwodnicy Jabłonny powstanie znak/fotoradar mierzący dopuszczalną prędkość na danym odcinku. Przesyłam pismo i proszę o wyjaśnienia. Co oznacza określenie znak/fotoradar? Czy prawdą jest, że GDDKiA wystąpił z wnioskiem o ustawienie fotoradaru i tenże radar zostanie ustawiony w 2014 roku? Czy chodzi tu o kamerę monitorującą wjazd na skrzyżowanie przy ulicy Brzozowej, czy o dodatkowy fotoradar przy Akademijnej? Odpowiedź pojawiła się w ciągu kilku dni: "Szanowna Pani, Uprzejmie informuję, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego, działając przy wsparciu naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Krakowskiej, zakończył prace związane z typowaniem miejsc szczególnie niebezpiecznych, przeznaczonych do objęcia nadzorem w ramach systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. W ramach rozbudowy systemu automatycznego nadzoru, na podstawie metodologii sporządzonej przez wspomniane uczelnie Inspekcja Transportu Drogowego planuje instalację 100 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, 29 zestawów urządzeń do odcinkowej kontroli średniej prędkości oraz 20 rejestratorów wjazdu na czerwonym świetle, na terenie całego kraju. Lokalizacja, o której mowa w przesłanym piśmie tj. skrzyżowanie DK61 z ul. Akademijną w Jabłonnie nie została ujęta w sporządzonym wykazie 100 najbardziej zagrożonych miejsc. Jednocześnie uprzejmie nadmieniam, iż miejscowość Jabłonna (Droga Krajowa 61, skrzyżowanie ul. Modlińskiej i ul. Brzozowej) została wytypowana jako miejsce instalacji jednego z 20 wspomnianych urządzeń ujawniających naruszenia przepisów ruchu drogowego polegające na niestosowaniu się do sygnalizacji świetlnej. Informuję także, iż zgodnie z harmonogramem, pierwsze instalacje rejestratorów wjazdu na czerwonym świetle planowane są na początek 2015 r. Ponadto uprzejmie informuję, iż do dnia przekazania niniejszej odpowiedzi do Głównego Inspektora Transportu Drogowego nie wpłynął wniosek o instalację fotoradaru na skrzyżowaniu DK61 z ul. Akademijną."

Obiecują nowe znaki

Co stanie na obwodnicy Jabłonny? Dzięki projektowi, który rozpoczął się w 2011 roku na początku 2015 roku przy Brzozowej stanie kamera rejestrująca wjazd samochodów na czerwonym świetle. Co dały interwencje mieszkańców? Dzięki GDDKiA na wysokości ulicy Akademijnej pojawią się nowe znaki ostrzegawcze, znak "Dzieci" i "Agatka" oraz znak ograniczenia prędkości. Zostaną pomalowane pasy. Czy te środki są wystarczające, by poprawić bezpieczeństwo na tym odcinku drogi, ocenią sami kierowcy... /Iwona Wymazał/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

oloolo

0 0

A to Polska właśnie...
Po pierwsze źle wykonany/zaprojektowany łuk przy rondzie.
Po drugie organizacja ruchu na skrzyżowaniu z Brzozową do poprawki.
Po trzecie brak kładki dla pieszych przy rondzie. 16:33, 26.08.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

ArdewArdew

0 0

Ten nasz popaprany kraj jest nastawiony tylko na zarabianie, niech przestawią ten fotoradar z ulicy modlińskiej (ustawiony na długim odcinku prostej z czego łatwo wywnioskować po co tam stoi). Nie zrobią tego bo to się nie opłaca w związku,że większość kierowców tam zwalnia. Patroli policyjnych też nie dzadzą bo nie mają nawet gdzie się zatrzymać a na pasie zieleni nie mają prawa ( chyba, że się mylę). A ten znak "Agatka" to niech sobie wsadzi tam gdzie światło nie sięga ten co wpadł na ten pomysł. 13:06, 29.08.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AleksanderAleksander

0 0

Tak najlepiej ograniczyć prędkość do 30 , wtedy na pewno nikt nie zginie. Jak jakiś debil będzie chciał zap@#$dalać to będzie miał w poważaniu znaki i nie ważne czy będzie to 80 czy 50 km/h. Dla mnie nie jest fair ustawianie większych ograniczeń po wypadku spowodowanym przez kierowce który łamał ograniczenia prędkości, bo nie ważne jaki stałby tam znak i tak by jechał dużo za szybko. 00:07, 04.12.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%